Det största tabut

Mer
4 år 3 månader sedan #1221985 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Det största tabut
Clozapine brukar ges vid självmordstankar för den minskar självmord och har också antidepressiv effekt.
Mer
4 år 3 månader sedan #1222014 av björk
Svar från björk i ämnet Det största tabut
Jag har 1.gång varit inne
i TABOO i Malmö.

På hemresan vart jag hysterisk till 110%....

Men det som jag vill förmedla.
Var att en vägskylt touchade
Hjälmen från ovan..

Tänk en cm över över då hade jag fallit raklång som på film
med hästar osv
  • Fantasio
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • Ich bin der Bub vom Thüringen
Mer
4 år 2 veckor sedan #1243828 av Fantasio
Svar från Fantasio i ämnet Det största tabut
Jag har mörka tankar till och från. Men när jag är inlagd får jag inte extra övervakning. Personalen är tränade, de ser nog rätt snart vem/vilka som är potentiella självmördare.
Mer
4 år 2 veckor sedan - 4 år 2 veckor sedan #1243850 av IngeF
Svar från IngeF i ämnet Det största tabut

Geta skrev: Psykiatrin är skyldig att fråga om man har självmordsplaner numera. Det har läkarna förklarat för mig.

Psykiatrien vet at det ligger fast hos meg. De griper ikke inn av den grunn. Egentlig er selvmord en menneskerett som psykiatere ikke har noe med å blande seg oppi. Også vært å bemerke at leger selv er ekstremt overrepresenterte i selvmordsstatistikken verden over.

Fantasio skrev: Jag har mörka tankar till och från. Men när jag är inlagd får jag inte extra övervakning. Personalen är tränade, de ser nog rätt snart vem/vilka som är potentiella självmördare.

Personal på sykehus, inkludert psykiatere, finner ikke ut noe som helst så lenge du forteller dem hva de vil høre. Man skjønner alltid at de fisker etter bestemte tilbakemeldinger. Så lenge du kaster ballen tilbake til dem og jatter med, kommer de aldri med kritiske bemerkninger.

Cosmos skrev: Jag är helt emot dödshjälp. Vem ska avgöra vem som ska leva och vem som ska dö? Om man själv vill dö kan det bero på många orsaker, inte minst psykiska. Det kan också bero på att man anser sig vara en belastning för anhöriga. Eller att de anhöriga vill bli av med en. Det som är mest förståeligt för ett assisterat självmord är smärta som i t ex långt gången cancer. Men där brukar hospice vara ett gott alternativ där döende patienter får hjälp mot smärtan genom morfin. Besökte en cancersjuk kvinna på hospice här i stan och förutom att det var hemskt att möta henne i detta hjälplösa läge var det också en trygg förvissning om att hjälp finns i livets slutskede.

De ville gi min far passiv dødshjelp ved å koble fra respiratoren. Min mor motsatte seg det. Han ble med hjem, og døde på sykehjem to uker senere. Det var egentlig egoistisk, for legene visste jo at alt håp om bedring var ute. Passiv dødshjelp gis hver dag på sykehus, ikke minst når det er unntakstilstand som i disse koronatider. Jeg kommer ikke til å be leger om å sette sprøyte. Også organisasjoner som Dignitas gir hovedsakelig passiv dødshjelp, ved at man selv tar giften. Fordelen med dette i forhold til privat selvmord, er at amatørmessige feil som fører til mislykkede forsøk unngås. En ting er at noens rett til å dø skal være en annens plikt, det kan jeg se er problematisk, men jeg kan egentlig ikke se at helsepersonell skal ha plikt etter rett til å gripe inn vel selvmordstanker eller selvmord. Grunnene til selvmord er egentlig heller ikke relevante. Faktisk vil jeg si at jeg er i mot all selvmordsforebygging for dem over 18 år.
Last edit: 4 år 2 veckor sedan by Admin1.
  • Fantasio
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • Ich bin der Bub vom Thüringen
Mer
3 år 11 månader sedan - 3 år 11 månader sedan #1248185 av Fantasio
Svar från Fantasio i ämnet Det största tabut
Ärligt talat, vad är det för liv man lever? Mamma och pappa är beroende av mig för att få handlat, det är de som håller mig kvar i livet. Jag vet inte hur länge jag orkar kämpa med stickningar i arm o hand, det är inte ångest. Men jag får ångest av att vara dålig fysiskt. Tänk om de knäcker ens bröstkorg och rotar runt, det är inte stor chans att överleva det


En ny film från en person jag var ytligt bekant med.
Last edit: 3 år 11 månader sedan by Admin1.
Mer
3 år 11 månader sedan #1248212 av Geta
Svar från Geta i ämnet Det största tabut
Hjärtläkarna är skickliga. De sågar upp bröstbenet och opererar hjärtat. Du skulle nog överleva det, Fantasio. Det kan inte vara aktuellt nu.