Självskadebeteende

Mer
16 år 9 månader sedan #86620 av Ullis
Svar från Ullis i ämnet Självskadebetende
Att ta bort allt farligt i hemmet tror jag inte på. Det finns så mycket man kan skada sej med. Medicin jag har heter Lyrica den dämpar panikånesten. Jag har bestämt mej för att inte skada mej, jag riktar min aggrassion utåt istället för mot mej själv. När jag känner mej arg på mej själv så tar jag en mugg istället och kastar i väggen, det smäller rätt bra. Det är bara jag som får städa och det finns fabriker som bara tillvärkar porslin det går att köpa nytt men du går inte att ersätta. Kämpa på Det går att bryta mönstret. Kram Ullis
Mer
16 år 9 månader sedan #86642 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Självskadebeteende
Aspergergirl har Zyprexa mot psykotiska symptom, som hallucinationer och vanföreställningar. Det är inte alltid Zyprexan har kunnat kontrollera hennes psykotiska symptom. Det är naturligtvis inte dokumenterat att Leponex minskar självskada och självmordsrisk i hennes fall, men det kan kanske göra det. Det kan vara värt att testa tycker jag. Hon behöver ju ganska mycket vård och omvårdnad, så om Leponexen hade effekt på henne så vore det ju väldigt bra. Leponex används också i låg dos mot hallucinationer vid L-dopa behandling av Parkinsons sjukdom.
Mer
16 år 9 månader sedan #86670 av Mammas son
Svar från Mammas son i ämnet Självskadebeteende
Admin1,
Jo, kanske. Men jag har ändå aldrig varit med om att man fått Leponex när Zyprexa inte gett tillräcklig effekt vid psykotiska symptom.

Alla patienter/medpatienter som jag har träffat och som varit behandlade med Leponex hade fått den efter att ha haft krångliga schizofrenisjukdomar och har mer eller mindre alltid varit behandlande med kombinationer och/eller höga doser av andra neuroleptika innan Leponex satts in.

Ger inte Zyprexa tillräcklig effekt vid psykotiska symptom så kan man prova att öka till maxdosen eller till och med lite över den. Har själv till exempel behandlats med 25 mg Zyprexa. Är inte läkaren villig att gå med på detta så kan man också utöver Zyprexan använda ett äldre neuroleptika med sedativ effekt för att hjälpa till mot problemet. Till exempel Nozinan 10 mg, Haldol 0,25 mg eller Cisordinol 2-4 mg morgon, eftermiddag och kväll.

Leponex ska bara användas när allt annat verkligen provats. Alltså på en [i:1kjs3ri2]mycket strikt[/i:1kjs3ri2] indikation.
Mer
16 år 9 månader sedan #86683 av Aspergergirl
Svar från Aspergergirl i ämnet Självskadebeteende
Läkaren ville inte öka min Zyprexa något mer (får 15 mg) men jag har tidigare haft 20 mg. Läkaren tror att mina röster kommer att försvinna när depressionen ger med sig. Därför nöjde han sig med att öka min antidepressiva dos i stället. /A
Mer
16 år 9 månader sedan #86686 av aspie
Svar från aspie i ämnet Självskadebeteende
Vid Aspergers syndrom brukar man inte ha samma nytta av neuroleptika som vid schizofreni. Dosen 15mg Zyprexa låter högt, den högsta som jag har hört talas om vid AS har varit 4mg Zyprexa eller 2mg Risperdal. Höga doser kan tom förorsaka schizosymptom. Detta är inte någon kritik mot din läkare, jag tror nog att han har rätt med att öka andra mediciner i stället, som antidepressiva. Bensos brukar ha bra effekt. Det viktigaste vid AS är att i första hand reducera yttre stressmoment.
Mer
16 år 9 månader sedan #86718 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Självskadebeteende
Jag hittade en amerikansk hemsida, där man faktiskt nämnde Leponex eller klozapin vid Aspergers:

In individuals with Asperger Disorder who develop clear delusions, hallucinations, and bizarre behaviors including catatonia, Haldol may be the drug of choice. Other antipsychotic medications such as thioridazine (Navane), clozapine (Clozaril), olanzapine (Zyprexa) risperidone (Risperdal), or quetiapine (Seroquel) may also be considered as the drugs of choice.

www.autism-mi.org/aboutautism/asperger5.html