Hallucinogener, risk?

Mer
16 år 4 månader sedan #102331 av ak
Svar från ak i ämnet Hallucinogener, risk?
Är man psykotisk eller gränspsykotisk är nog hela ens tillvaro som ett LSD-rus. F.n känner jag mig ganska symtomfri... men under de perioderna det varit som värst (vilket det lätt blir under stress) har hela världen känts magisk. Fortfarande kan jag se hur jag förvandlas till ett troll i spegeln, höra musik från möbler och tycka att vissa färger totalt dominerar rummet, t.ex kan en röd soffa få en symbolisk betydelse (här kommer det snart att dö någon) eller så kan vissa människor verka vara upplysta och vara förmögna att läsa mina tankar.

Ett tag tänkte jag testa det för att se vilken effekt de har, men efter att ha läst s.k "tripprapporter" tror jag att jag vet hur ett eventuellt svamprus är.
Mer
16 år 4 månader sedan #102332 av Geta
Svar från Geta i ämnet Hallucinogener, risk?
Nej, att vara schizofren eller psykotisk är som att
"självknarka" var det någon här på Viska som sa.
Vi klarar inte dopaminpåslag.
Det vore intressant att få pröva Abilify som ska
stabilisera dopaminet.
Problemet är att få träffa någon psykiatriker att få
diskutera det med.
  • Pallekula
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
16 år 4 månader sedan #102344 av Pallekula
Svar från Pallekula i ämnet Hallucinogener, risk?
En gång när jag trippade på svamp kände jag mig riktigt klyven, schizofren vågar jag nog inte säga att det var för jag kan omöjligt veta hur det känns att ha en psykos som varar längre än några timmar.

Tiden kändes som den stod still, o massa saker om mitt liv som ja ej hade tagit tag i, kom förbi i drömmar medans jag försökte vara normal. Försökte misslyckande med att 'hitta' mig själv o 'mina' egna tankar som de är när man är fast i ekorrhjulet, den sk verkligheten..

Dock så fanns inga människor i närheten, men något iaktog mig kändes det som. Kan tänka mig att just den gången är en psykos för en shizofren, mest tror jag det för att jag ej kände igen mig eller ville vara i det medvetandet jag var i just då. Men det var ju självmant, och den gick över.. som sagt så är ju många hallucinogen ämnen dopaminförhöjande o det är knappast det man är ute efter om man har problem med psykoser.

Den gången och under de tripparna som vart mest omrörarande har ja inte haft synhallucunitioner som jag lagt märke till då. Mycket möjligt att hälften av det ja såg o upplevde vart en enda hallucination.
Hallucinationer jag lagt märke till annars är trazers kring allt som rör sig , overkliga ansikten och saker som 'morphar' sig.

Får säga igen att det här verkligen inte är menat som en drogföreläsning utan mer så undrade jag över ifall psykoser är liknande trippar o hur det kommer sig att vissa isf 'fastnar' i trippen eller hur de annars yttrar sig för en människa med drogrelaterad schizofreni.
Mer
16 år 4 månader sedan #102371 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Hallucinogener, risk?

aspie skrev: Riskerna är relativa, och det finns också risker med alkohol. Jag har inte testat droger eftersom de är inte kontrollerade av hälso- eller medicinmyndigheterna och då kan man inte vara säker på vad de innehåller. Men jag känner massor av folk som har använt dem utan att ta någon skada. Detta betyder absolut inte att jag skulle rekommendera droger. Men jag tycker att myndigheterna i de nordiska förmyndarsamhällen borde granska lite noggrannare om t ex gräs verkligen är farligt. Det är ju tillåtet i Kanada och några delstater i USA, i Portugal, Holland etc.


På senare tid har man beräknat att 8 % av schizofrenin orsakas av cannabis. Särskilt skadligt för att utveckla schizofreni verkar cannabis i tonåren vara. Numera är man nog mer negativ till att legalisera cannabis efter att detta kommit fram.
Mer
16 år 4 månader sedan #102409 av aspie
Svar från aspie i ämnet Hallucinogener, risk?
Kannabis har också medicinisk bruk. Jag röker inte, så jag talar inte i min egen sak. Om man jämför med alkohol, läste jag nyligen en dyster statistik: Alkoholen var nummer etta som dödsorsak hos män och [i:27si3f36]kvinnor[/i:27si3f36] i arbetsför ålder i Finland. Den "vann" även trafikolyckorna och de vanliga cancersjukdomarna som t ex bröstcancer. Knappast skulle gräset kunna vara värre?