Hallucinogener, risk?

Mer
19 år 5 månader sedan #6222 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Hallucinogener, risk?
När man diagnosticerar schizofreni, så gör man det genom att utesluta först att inte psykosen framkallats av missbruk. Schizofreniliknande psykoser kan framkallas av LSD, amfetamin och PCP (ängladamm). PCP skall visst ge den mest schizofreniliknande psykosen. Cannabis kan också framkalla psykotiska besvär och verkar kunna utlösa schizofreni tidigare om man röker i tonåren.

Det sägs i boken Surviving schizophrenia att missbruk av droger inte är orsaken till schizofreni. Jag tror själv att missbruk av ovannämnda droger kan hos vissa framkalla schizofreni genom att missbruket kan ses som ett stresstillstånd hos hjärnan. Hade de inte missbrukat gissar jag att en del kanske aldrig hade fått schizofreni. Min uppfattning är att för vissa känsliga personer kan missbruk tyvärr vara droppen som får bägaren att rinna över.

Det är också ganska klart att missbruk för de som redan har schizofreni är skadligt, eftersom det ökar återfallsrisken i psykos 3-4 gånger.
  • Pallekula
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
19 år 5 månader sedan #6242 av Pallekula
Svar från Pallekula i ämnet Hallucinogener, risk?

Admin1 skrev: Det är också ganska klart att missbruk för de som redan har schizofreni är skadligt, eftersom det ökar återfallsrisken i psykos 3-4 gånger.

Jag undrar lite över hur de räknar här. Vi säger att de räknar "rätt", alltså tar en mängd människor, delar in de i två grupper (enbart), de som har brukat(missbrukat?), efter sin första psykos, och de som inte har gjort samma sak. Det de inte verkar ha tatt med i beräkningen, vilket skulle bli ganska svårt eftersom människans hjärna är ganska begränsad. ;)
Alltså om det nu är så att det är något annat(omedvetet, yttre grejjer?) som får människan att falla tillbaka i ett missbruk, och vissa andra inte har de behoven om vi ska kalla det så. Då spelar det ingen roll eller mindre roll om personen missbrukar efteråt sålänge inte han hålls inlåst utan tillgång till droger. (vilket där oxå kan framkalla en psykisk stress, som kanske kan leda till en psykoz?)

*Light´s up*
  • Pallekula
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
19 år 5 månader sedan #6245 av Pallekula
Svar från Pallekula i ämnet Hallucinogener, risk?
Eller a det jag försökte säga var att statistik är skit specliellt när den som sammanfattade den får pengar av motståndarna...
Mer
19 år 5 månader sedan #6263 av Moonlight
Svar från Moonlight i ämnet Hallucinogener, risk?
Jag har prövat ecstasy, vet inte om det kan framkalla psykoser och schizofreni. Men jag kommer aldrig pröva det igen, jag kunde ha dött av värmeslag för man rör på sig hela tiden och det är farligt. Hasch har jag prövat några gånger, de första gångerna märkte jag ingenting, kanske för att jag rökte så lite, men en gång verkade det, och jag började bli ganska rädd och paranoid men blev tillsagd att tänk inte på rädslan, och då slutade det med att jag satt och skrattade hela kvällen. LSD är något så hemskt, för jag såg min kompis bli helt annorlunda, hon och jag gick ute och hon pratade högt, och förstod inte var hon var, vi hade en hund med och hon sa hela tiden tigern, och hon var helt borta och hallucinerade, och på kvällen skrek hon i rummet, hon hade sett saker på väggarna. Det var tur att hon inte fick en psykos efter det, det kunde ha gått väldigt galet. Skulle aldrig pröva något sånt och inte heller andra droger. Det var när jag var vid 15 årsåldern. Nu e jag 21.
Mer
19 år 5 månader sedan #6280 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Hallucinogener, risk?
Palle Kula,

Jag tror att du menar att de med missbruk och schizofreni kan ha andra faktorer än missbruket, som gör att de lättare återfaller i psykos. Jag tror inte det eftersom missbruket i sig kan oftast framkalla psykos. Det är väl inte så underligt då att psykosen vid schizofreni kan försämras? Det är nästan konstigt om den inte skulle göra det. Sedan tillkommer säkert andra saker som att man vid missbruk får sämre livsstil och kanske missköter sin medicinering.
  • Pallekula.
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
19 år 5 månader sedan #6286 av Pallekula.
Svar från Pallekula. i ämnet Hallucinogener, risk?
Admin1,

Jag ser en viss skillnad på missbruk av droger och av de som tar det mer kontrollerat. Det kan mycke väl vara så att psykosen kommer fram av en "tripp" om man har otur/noll respekt för att man är i ett sinnes förändrande tillstånd.
Det är många som säger sig inte tänka likadant efter deras första lsd tripp till exempel, de fall jag har hört som de själva har upplevt som en psykos i efterhand är när de tagit allt för ofta.
Att ta en h-gen, ger ett visst medvetande om sitt medvetande, vad jag själv upplevt.

Jag har prövat ecstasy, vet inte om det kan framkalla psykoser och schizofreni. Men jag kommer aldrig pröva det igen, jag kunde ha dött av värmeslag för man rör på sig hela tiden och det är farligt

xtc(mdma) frisätter serotoninet i hjärnan under lång tid, psykos har väl hänt att någon fått men vanligare är jobbiga depressioner. Serotonin är lyckoämnet i hjärnan som frigörs när vi är glada, ju gladare vi är desto mer serotonin har frigörts.
Att du inte kunde sitta still, är inte så konstigt det upplever många och vem sitter kvar i soffan om man vunnit 1miljon tex? :lol:
Vem har sagt att det är farligt att röra på sig? De dödsfall där xtc har varit boven är det antingen att pillret varit en annan drog i (tex DXM), eftersom det är billigare än rent mdma och mycket lättare att tillverka. Eller så har de druckit FÖR MYCKET vatten, och fått vatten upp i hjärnan. enkelt förklarat :cry:
Ifall inte det vore så många som tog droger för att fly verkligheten, skulle många hemskheter kunnat förhindrats.
Att man får psykos av LSD, är inte heller så vanligt som man vill tro, det är tack vare sånna rykten det är så svårt att få tag på det numera. :(

verkar inte vara någon här som fått psykos av att ta en hallucinogen drog?
Tippar själv på att biverkningarna benzo, SSRI´s och annan neuroleptika som snälla farbror doktorn ger är lika om inte värre.