Vad har man själv för ansvar för sitt mående?

Mer
16 år 7 månader sedan #90932 av Isa-Alise
Vänd på steken...

Media har skapat en bild av oss som våldsamma... de har noga valt att beysa de brott som psykiskt sjuka har begått, och inte andra bott...

Milosovich var även invandradre... men det hade blivit ett ramaskri om det stått i rubriken... men "psyksjuk" kan man skriva...

Hur skulle det se ut om media skrev att en diabetessjuk hade mördat någon? Det skulle inte funka...

Media älskar bilden av psykiskt sjuka våldsverkare för den skrämmer allmänheten och säljer tidningar... alla är rädda för filmer som Hitchkocks Psyko... bilden har byggts upp av både nyhetsvärlden och filmindustrin... underhållningsvärdet är stort...

Men det är en osann bild...

Och något vi måste kämpa emot!!!
  • Linnea
  • Besökare
  • Besökare
16 år 7 månader sedan #90968 av Linnea
tagit brot
  • Jocke
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • raka spåret är enklare än kringelikrokar!
Mer
16 år 7 månader sedan #90969 av Jocke

Figuren skrev: Nja, de värsta våldsbrotten som skett av psykosmänniskor har antingen slutat med sin medicin eller så har dom inte fått tillräcklig medicin.
Jag tänker nu på de alldra grövsta brotten som det stått mycket om i tidningarna. Och där har varken alkohol eller narkotika varit inblandade.



Visst har man egen ansvar att äta sin medicin som man skall? Men Isa-Alise pratar nog om de som inte syns i media? Mijajlovich och polismördaren var inne i psykoser förmodligen av otagen medicin?

Ska dem inte straffas?

Vars är världen på väg?
Mer
16 år 7 månader sedan #90976 av Bitte
Men dom var inte psykotiska utan hade andra psykiska fel.
  • Geta
  • Författare till inlägg
  • Borta
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
Mer
16 år 7 månader sedan #90978 av Geta

Figuren skrev: Nja, de värsta våldsbrotten som skett av psykosmänniskor har antingen slutat med sin medicin eller så har dom inte fått tillräcklig medicin.
Jag tänker nu på de alldra grövsta brotten som det stått mycket om i tidningarna. Och där har varken alkohol eller narkotika varit inblandade.

Men oftast har de här människorna blivit avvisade från vård.
Det är något i vårdsituationen som gått fel.
Fler och fler personer blir avvisade från sjukvården.
Ibland funderar jag på om personalen har gått någon kurs i
att avvisa.
Då menar jag folk i växeln på vårdcentraler och liknande.
Det gäller att hålla antalet besök inom psykiatrin nere med
alla medel.
  • Geta
  • Författare till inlägg
  • Borta
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
Mer
16 år 7 månader sedan #91035 av Geta

Niklas skrev: Hur du än mår måste du i alla fall ta medicin. Hur mår du idag? Jaha. I alla fall...

Ja, jag tar medicin i låg dos. Ett nödvändigt ont.