Frisk?

Mer
15 år 11 månader sedan #124127 av maya
Frisk? skapades av maya
Hur vet man när man är frisk? MÅr kanske bättre och känner mig frisk ibland, men äter ju en massa medicin så det kanske inte är "äkta frisk"? Tidigare när de har minskat medicinen så har det kommit tillbaka.

En till grej som jag funderar på (och ibland känner mig lite dum för) är att jag ibland har svårt att svara att jag mår bra när någon frågar. Framför allt om det är någon jag känner väl - jobb, vänner, familj mm. Är orolig över att de försvinner från mig om jag just då inte behöver deras hjälp för att jag mår dåligt. Är jag den enda som tänker så?

maya
Mer
15 år 11 månader sedan #124136 av Geta
Svar från Geta i ämnet Frisk?
Det hör till att man svarar att man mår bra även
om man har femton kroniska sjukdomar.
:vissel
Räknar inte med att bli frisk.
Det går bra att njuta av livet ändå.
Så här roligt har det knappt varit förut.
Mer
15 år 11 månader sedan #124142 av Stinan
Svar från Stinan i ämnet Frisk?
Du är inte ensam, Maya. Jag tänker oxå lite så ibland. Kanske du har en bra medicinering som gör att du mår mera ...stabilt.. och då vill man ju sluta med medsen för att vara "frisk" men det är dumt att ta av sig flytvästen när man redan ligger i vattnet (sas) så försök att känna efter riktigt gott hur bra det kan kännas. Men detta med att svara att man "mår bra" har jag fortfarande svårt för, jag vet vad jag ska svara men det smakar lögn i munnen..
Mer
15 år 11 månader sedan #124151 av Pippi
Svar från Pippi i ämnet Frisk?
Maya, tror jag känner igen lite i det du skriver.
Jag mår mellan varven rätt bra,visst upp och ned ganska ofta, men är också rädd att berätta när livet är ok.

Framför allt så är jag livrädd för att psykiatrin ska slänga ut mig.
Kalla det sjukdomsberoende eller vad man nu vill men för mig är det en stor trygghet.
Vi kanske behöver lite dalt...Frisk med mediciner är inte frisk
Mer
15 år 11 månader sedan #124178 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Frisk?
Friskförklarad från schizofreni blir man om man klarar sig utan antipsykotika i minst 2 år. Det är också krävande att få sluta med antipsykotika för man får inte haft några positiva symptom på 5 år innan. Detta om man i början haft flera återfall vilka de flesta har haft.

Det är bara några procent av de med schizofreni, som tillfrisknar. De flesta andra har dock hyfsade liv, men de måste fortsätta att medicinera för att inte hamna i psykos.
  • Bosse53 Akademiker
  • Besökare
  • Besökare
15 år 11 månader sedan #124214 av Bosse53 Akademiker
Svar från Bosse53 Akademiker i ämnet Frisk?
Alla är mer eller mindre sjuka i det här samhället. Samhället tycker om att sjukförklara människor. Det är absolut förbjudet att vara eller tänka annorlunda.