Frisk?

  • patrik
  • Besökare
  • Besökare
15 år 11 månader sedan #124287 av patrik
Svar från patrik i ämnet ett sett
En sak som jag brukar tänka när det återkommer känslor som är dåliga ,då brukar jag jämnföra med tidligare perioder ,och jag konstanterar alltid att jag mår bättre nu änn vad jag gjorde då . 8O
Mer
15 år 11 månader sedan #124338 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Frisk?
Det är mycket fler vid schizofreni, som har psykotiska symptom jämfört med bipolär och vid schizofreni är också symptomen värre. Efter lång tid 20 år verkar symptomen försvinna oftare vid bipolär än vid schizofreni. Prognosen är alltså bättre vid bipolär.

www.medpagetoday.com/MeetingCoverage/APA/tb/9350
Mer
15 år 11 månader sedan #124341 av Pippi
Svar från Pippi i ämnet Frisk?

Geta skrev: Vid bipolär är man helt frisk mellan skoven,
det är skillnaden mot schizofreni.
Det är bara att ta Lithium vid bp.
Schizofreni för med sig betydligt, besvärligare
funktionshinder.
Fast det går att vänja sig vid det också.


Inte är man alls frisk mellan skoven! Ständig gråzon som blir svart eller ibland lite ljusare.
Det är inte alls att bara ta Lithium.
Jag talar för mig själv förstås men känner andra som lever som jag.
Ibland kan jag rycka upp mig lite, verka glad mm. Man kan ha olika masker som håller ett tag vid kortare social samvaro, kortare möten med andra. Efter detta gömmer man sig i sin bostad. Jag kan just nu kan prata i telefon och datorn men t.ex. handla....mer en gång måste jag ut, lämna varor pga ångest.
Så enkelt är det inte som du säger
Mer
15 år 11 månader sedan #124344 av Pippi
Svar från Pippi i ämnet Frisk?
Man vare sig kan eller bör jämföra sjukdomar!
Mer
15 år 11 månader sedan #124347 av Geta
Svar från Geta i ämnet Frisk?

pippi skrev: Man vare sig kan eller bör jämföra sjukdomar!

Att jämföra med andra kan ge perspektiv.
När man gör det så kanske man förstår, att det är inte
så illa ändå.
Det är alltid någon som har det värre, om det nu kan
vara till någon tröst.
Mer
15 år 11 månader sedan #124352 av Pippi
Svar från Pippi i ämnet Frisk?
Se andra och inse att många har det värre. Jag kan hålla med om att det i vissa perioder kan ge perspektiv men när man har det som värst så existerar inte ens tanken på andra.

Schizofreni är, enligt vad jag har lärt mig med brukare och läst, den värsta sjukdomen man kan få.
Så visst, läser man kriterierna för Bp kan sjukdomen ses som mindre smärtsam än schizofreni men jag försäkrar dig Geta att man som Bp också kan leva i ett veritabelt helvete!