Nån här som blivit frisk efter en psykos?

Mer
15 år 11 månader sedan #126952 av Geta
Det går bra att leva hyfsat med schizofreni om man riggar sin
tillvaro, som PSR brukar rekommendera.
Jag har aldrig återvänt till den jag var innan jag fick min
första psykos.
Som Hanna_Norr antyder så finns psykosen där bakom
knuten hela tiden och lurar.
Psykoserna blir kan hända lindrigare med åren och det
går att ta det mera med en klackspark efter hand.
Schizofreni är något mera genomgripande än reaktiva
psykoser.
En viss autism kvarstår.
Mer
15 år 11 månader sedan #127684 av Stef
Det är inte ovanligt att man kan ha en psykos i livet o aldrig mer. Ju snabbare behandling desto bättre resultat. Men det förutsätter givetvis att det inte finns andra bakomliggande psykiska besvär.
Mer
15 år 11 månader sedan #127685 av Stef
Det är inte ovanligt att man kan ha en psykos i livet o aldrig mer. Ju snabbare behandling desto bättre resultat. Men det förutsätter givetvis att det inte finns andra bakomliggande psykiska besvär.
Mer
15 år 11 månader sedan #127776 av Sylviaplath
Har inte hunnit lika långt som Hanna-Norr, men då och då tror jag att det ska gå vägen.
Mer
15 år 11 månader sedan #127804 av Admin1
Det är nog skillnad mellan reaktiv psykos och andra psykoser som ni säger.

Jag bestämde mej efter 12 års till- och- från-sjukdom att bli frisk, gjorde på egenhand allt för att bli det - lyssnade extremt mycket på alla inre signaler - när blir jag det minsta stressad? när blir jag lugn? och sedan började jag leva efter det. Vilket innbär att begränsa vissa delar av livet men att utöka andra. Alla måste hitta sin egen balansgång. Signalerna är subtila.

Jag blev också sjukare av att gå hemma och friskare av att komma hemifrån till en praktik några dagar i veckan.

Jag har idag inga behov av antipsykotika, sobril, cipramil eller sömnmedel. Däremot behov av promenader, naturen, lugn musik och positiv stimulans inifrån och utifrån, att få SKRATTA.

Har aldrig ångest längre, ibland bara lite oro, sover väldigt bra, är fortfarande stresskänslig men harmonisk och hör fortfarande röster vid stress men har lärt mej (själv) hur jag ska bemöta det så att det stannar vid första meningen och inte blir konstant.

En stor dos kärlek från min pojkvän, meditation, att jag på riktigt förlät mina föräldrar för min misshandlade barndom och att börja med att bara göra det JAG innerst inne vill och inte vad andra vill (inkl. läkare) - är faktorer som bidragit.

Jag trodde jag ALDRIG skulle bli frisk - jag är nu nästan där.

Känslorna kommer tillbaka efter man tagit bort antipsykotikan, det är INTE så att de är borta för alltid. DU - det friska du, finns alltid kvar. Du är inte sjukdomen, du har sjukdomen och man kan bli frisk. Jag tror på EN FRISK SJÄL i en tillfälligt sjuk kropp.

Tro på dej själv som något fint. Du är något fint och förtjänar ett lyckligt liv. Vad ett lyckligt liv är för dej vet bara du. Man kan vara lycklig utan att vara frisk också. Mitt lyckligaste år i livet var förra året då jag var psykotisk. Jag såg förbi sjukdomen och vägrade ge den mitt LIV.
Mer
15 år 11 månader sedan #127805 av Geta
Vem är du gäst?

Att du kan hantera verkligheten så bra idag måste vara
oerhört skönt.
Att sakta lära sig hur man fungerar och utmejsla strategier
för att må bra är säkert ett livslångt arbete.

Lycka till!