Kan man återfå normal funktion?

Mer
4 år 8 månader sedan #1178257 av wasp
Nej! Det kan jag inte! Efter 39 - 40 år i den här grottekvarnen är det lika omöjligt som att skjuta ned månen med en fälthaubits!
Mer
4 år 8 månader sedan #1178265 av Slyngelsnubben
Verkar som att man återställer 100% om man bara har haft en episod och om inte går det över i kronisk schizofreni
Mer
4 år 8 månader sedan - 4 år 8 månader sedan #1178270 av Loni

Klanggedin skrev: Däremot har jag läst forskning på vad som händer med människor som inte har något val och accepterar sin situation och där visar det sig att om dom som erfar en olycka eller sjukdom och blir förlamade och blir olyckliga återvänder dom till sin "happiness setpoint" efter ungefär ett år.

Utgår man från det här och jämför med psykisk ohälsa där jag fokuserar på schizofreni så är problemet en oviss framtid. Man vet heller inte om man är sjuk eller om man kommer bli bättre etc. Kriteriet för att "happiness setpoint" ska fungera är att man inte har något val och det är problemet tror jag, framförallt under de första 5 åren då självmordsrisken är mycket högre vid schizofreni

99 % typ av schizofrena som inte tar sitt liv. Så det är lite missvisande statisk som inte har nån empirisk evidens baserad att det är många schizofrena skulle ta sitt liv. Man får lätt det intrycket hur du skriver. Men ja dom första tio åren är kritiska för den lilla minoritet som det drabbar. När hela ens liv försvinner och ens värld raseras så tar det tio år för att vänja och må bättre gäller alla kriser och alla människor. Samma sak med framgång det tar tio år att göra stora förändringar i verkliga livet. Och det gäller alla stora förändringar tar tio år minst ibland längre.

Det finns ingen magisk 28 dagars manual. Och för sista gången en markant majoritet av schizofrena som inte tar sitt liv. Så, så är det.

Googla om du inte tror mej.
Last edit: 4 år 8 månader sedan by Admin1.
Mer
4 år 8 månader sedan #1178275 av Nissegossen

Geta skrev: Gunilla Linn Persson- hon som skrev Skärgårdsdoktorn ska ha haft psykos. Hon är fullt aktiv idag.





Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
4 år 8 månader sedan #1178876 av Klanggedin
Frågan är vad normal funktion är.. En kärna i min berättelse är att vi har olika förutsättningar.. Det är inte i min uppfattning en vanlig observation idag. Alla ska va lika... Tyvärr
Mer
4 år 8 månader sedan #1178884 av Loni
Svaret är kan man få ett bra liv trots psykos eller schizofreni. Och även en sund frågeställning. För att ta kontroll över sitt mående och liv. Annars ger man upp och hoppet är det sista som lämnar oss.