Varför?

  • Geta
  • Författare till inlägg
  • Borta
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
Mer
16 år 5 månader sedan #96620 av Geta
Varför? skapades av Geta
Varför framträder det inte några personer
med schizofreni som har blivit friska idag?

Det gjordes noggranna undersökningar för
15-20 år sedan. Och då hittade man cirka
8 stycken som uppfyllde kriterierna.
7 av dom hade gått i psykoterpi hos Barbro Sandin.
  • Geta
  • Författare till inlägg
  • Borta
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
Mer
16 år 5 månader sedan #96625 av Geta
Svar från Geta i ämnet Varför?
När man har negativa symtom, vad skulle det
vara i dagens utbud av behandlingar som skulle
minska dom?
Nu har inte jag provat Abilify. Antagligen är den
för dyr för att alla ska få prova den.
När man har social fobi vad hjälper med dagens
behandlingar.
Om man inte kan umgås med flera personer på en
gång, för att det bara rör till sig då, vad skulle
det vara i dagens utbud av behandlingar som hjälper.
Om man inte klarar att vara på en arbetsplats därför
att man blir paranoid och tror att nästan alla mobbar
en (rätt eller fel) vad i dagens behandlingar hjälper.
Om det verkligen är så att man blir mobbad på grund
av att det syns att man är psykiskt sjuk, på grund av
många års medicinering som satt spår i utseendet.
Till exempel ett stelt och utslätat ansiktsuttryck.
Nu dröjde det 15 år innan jag kom ur min isolering så
det är kanske det som gjorde att jag blev en utbränd
schizofren med negativa symtom.
Det kan hända att psykiatrin tar tag tidigare i unga
personer med schizofreni idag så att negativa symton inte
uppstår.

Man får vara glad att man är som man är, när man inte
är som man ska
.
  • Gäst1
  • Besökare
  • Besökare
16 år 5 månader sedan #96631 av Gäst1
Svar från Gäst1 i ämnet Negativa symtom
Jo, det finns faktiskt en medicin som hjälper mot negativa symtom, kanske inte eller antagligen inte för alla men på mig fungerar den.

Jag äter dessutom setralin (Zoloft) och Lamictal (mot manodepressivitet) och är i dag mycket nöjd med min medicinering som jag i stort sett har hittat på egen hand utan annan hjälp än av Internet, vilket har varit en räddning för mig. Här har jag kunnat lära mig mycket.
  • Gäst1
  • Besökare
  • Besökare
16 år 5 månader sedan #96691 av Gäst1
Svar från Gäst1 i ämnet Negativa symtom
Ifall, det till äventyrs var någon som undrade vilken medicin som jag menade, så är det en gammal medicin (neuroleptika), som heter
Fluanxol.
  • Besökare
  • Besökare
16 år 5 månader sedan #96693 av
Svar från i ämnet Varför?
Jag själv är ju ordblind (som dom flesta) så det rör till sig när man träffas många, jobbigt att hänga med, jobbigt att höra allt, jag blir trött, men det blir dom andra också... jag har själv funderat på att gå med i HRF, hörselskadades riksförbund, för att där få lära mig teckenspråket, och även då lära känna andra som kan vara tydliga när dom talar, så att jag SER vad som sägs... jag kan inte lyssna på någon som bara mumlar eller bara pratar utan att knappt röra på munnen, och ingen mimik heller, jag SER inte vad den säger då... så HRF tror jag är en bra väg att gå har jag funderat på.

Mobbing på arbetsplatser, det är ju jättevanligt... dom flesta som jag har varit på, har krampat och hållit håårt i sina skrivbord, och INTE velat släppa in någon där, inte velat lära ut något, INTE tagit sitt ansvar att välkomna och lära upp mig, den nya som precis börjat... dom mobbar ju. Men, jag har då slutat och bytt jobb. Fast jag borde sagt åt chefen, eller åtminstone sagt åt den/de där som beter sig så här illa själva. För det ska vara lätt att börja på ett nytt jobb, det är ALLTID de som har jobbat tidigare, som ska ta hand om och lära upp de nya... men en del vågar inte det, de är själva rädda för att lära ut något, för att de är rädda för att mista sina egna jobb, så dom gör sig själva oumbärliga istället, och det är ju helt fel sätt... för vad händer när dom blir sjuka då? JO, då går massor av arbetsuppgifter dåligt på jobbet, så den som skapat sin egen oumbärlighet, den får istället jobba oavsett när den är sjuk eller annat, tills dess, att det inte håller längre, när den går in i väggen och blir utbränd, och har många gånger skapat sin egen utbrändhet också, utan att ens förstå det. Detta hade troligtvis inte hänt, om personen ifråga, hade förstått vad samarbete och gemenskap är för något, och att man hjälps åt, och att man lär ut allt till andra också, och att alla har samma värde, lika viktiga.

Det är den osäkra, som mobbar, för den är rädd för att mista sitt jobb. Och den gör fel, den skapar bara merjobb och utbrändhet och sjukdom till sig själv.

För det handlar om gemenskap, och samhörighet, och att hjälpas åt och att dela med sig, och alla har samma värde. Och alla ska vara där dom gör sig bäst utefter sin egen prestation, då gör man också ett bra jobb...
  • Gäst1
  • Besökare
  • Besökare
16 år 5 månader sedan #96697 av Gäst1
Svar från Gäst1 i ämnet Varför?
HÄLLER MED!