jag är en lätt psykopat

  • Jocke
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • raka spåret är enklare än kringelikrokar!
Mer
12 år 8 månader sedan #424170 av Jocke
Svar från Jocke i ämnet jag är en lätt psykopat
Är du känslokall Partyjunkie? Men de med lättare psykopati kan också vara lite känsliga inför ngt som dem känner att dem drabbas lite extra hårt av.
Men i ditt fall tror jag det är främst under berusning du kan ha detta? Schizofrena i allmänhet brukar vara empatiska till en viss gräns.

Man tycker ju att det är antingen eller, att antingen så är man psykopat eller inte.

Vars är världen på väg?
Mer
12 år 8 månader sedan #424172 av wasp
Svar från wasp i ämnet jag är en lätt psykopat
Vad är en psykopat då Jocke?? Kan du ge en bra beskrivning? :?: :?:
  • Jocke
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • raka spåret är enklare än kringelikrokar!
Mer
12 år 8 månader sedan #424177 av Jocke
Svar från Jocke i ämnet jag är en lätt psykopat
En psykopat kans anses ha flera sidor inom sig, som kan beröra känslor, social förmåga, ofta en egensinnig humor och och en viss verbal förmåga. Men detta kan överskuggas av beräknande, en kallsinnighet och en väldigt begränsad empati som beror av om man själv blir bra behandlad.

Detta är nog en lindrig form skulle jag tro? Men de som mördar och våldtar har ofta en katatonisk psykopati, där dem drar ut på plågan för den drabbade. Men psykopaterna kan ju även finnas inom militären eller underrättelseverksamhet. Ta Abu Ghraib-fängelset i Irak, där fångvaktare medvetet förödmjukade flera personer.

Dem tänkte nog, att dem gjorde det för sitt lands skull med att undergräva den moralen hos fångarna. Detta patriotism är ofta helt missriktad. Det finns säkert andra begrepp man kan använda vid dessa psykopatiska störningar.

Vars är världen på väg?
Mer
12 år 8 månader sedan #424190 av Traxerity
Svar från Traxerity i ämnet jag är en lätt psykopat
Finns ett ord för psykopater. Det är Livets Skådespelare. Man tror dom är dom snällaste men i slutet så visar dom sin äkta sida och då mörknar hela offrets värld till.

Om folk vill förstå mer vad jag menar så läs boken Mask of Sanity.

Här är lite info om boken.

Cleckley describes the psychopathic person as outwardly a perfect mimic of a normally functioning person, able to mask or disguise the fundamental lack of internal personality structure, an internal chaos that results in repeatedly purposeful destructive behavior, often more self-destructive than destructive to others. Despite the seemingly sincere, intelligent, even charming external presentation, internally the psychopathic person does not have the ability to experience genuine emotions. Cleckley questions whether this mask of sanity is voluntarily assumed intentionally to hide the lack of internal structure, or if the mask hides a serious, but yet unidentified, psychiatric defect.[
  • Jocke
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • raka spåret är enklare än kringelikrokar!
Mer
12 år 8 månader sedan #424201 av Jocke
Svar från Jocke i ämnet jag är en lätt psykopat
menar du, att psykopaten ruttnar upp inifrån? Då är vi helt plötsligt många som delar den insikten. Vad som främst skiljer psykopaten från den "vanlige" individen, är att dem tål inga som helst provokationer!

Vars är världen på väg?
Mer
12 år 8 månader sedan #424206 av Geta
Svar från Geta i ämnet jag är en lätt psykopat
Psykopater brukar vara charmiga till en början.