Tvång med ECT?

Mer
11 år 2 månader sedan #562534 av msc
Svar från msc i ämnet Tvång med ECT?

Fantasio skrev: Fast jag har schizofreni och är inte kataton. Vad kan jag "tjäna" på att ge hjärnan en omgång?

Psykiatrerna/psykiatripersonalen kan ge dig överdoser neuroleptika så framstår du som kataton även om det inte är äkta katatoni ty den skulle upphöra om tvångsmedicineringen upphörde.
Mer
11 år 2 månader sedan #562538 av spasy
Svar från spasy i ämnet Tvång med ECT?
Inte tvång men 2009 ringde jag och ville ha ECT, fixa mig snabbbt står inte ut.
Blev övertalad att inte gå igenom det. Inte av vården, där var allt ordnat med
inläggning och dagspermission för att jag skulle slippa vara kvar.

De mina var oroliga, ta nu kontakt och tala om. Vi vet ju inte hur det är efteråt,
kanske inte känner igen dig. Jag backade då bandet. Ville ju bara ha en snabbfix, orkade inte längre.

Snart är jag väl där igen.
Mer
11 år 2 månader sedan #562539 av msc
Svar från msc i ämnet Tvång med ECT?

ikolito skrev: Det går inte att ge ECT mot patientens egen vilja eftersom man måste skapa en bettskena.

Vadå skapa en bettskena? Menar du att de skapas individuellt för varje patient? Så sker inte överallt i Sverige i alla fall. Man kan förmodligen skapa bettskena även om patienten är nedsövd.

Visst går det att ge ECT under tvång. De kan först övermanna dig, dra ner byxorna och ge dig en spruta i baken ute på avdelningen som gör dig avtrubbad och sedan köra dig till ECT. Oftast utförs dock troligen tvångs-ECT med hot om ovanstående scenario, ty patienten bedömer att tvångsinjektion, följt av tvångs-ECT är skadligare än enbart tvångs-ECT. För ECT-personalen kan det framstå som att patienten kommer dit frivilligt men i verkligheten är patienten hotad av att få tvångsinjektion följt av tvångs-ECT. Patienten vågar kanske inte bråka med ECT-personalen ty då upplever patienten att risken för repressalier i form av kraftigare, hjärnskadligare ECT blir högre. Det har även rapporterats att vissa patienter hotas ekonomiskt, d.v.s. om de inte går med på ECT så dras deras sjukpenning in, ty då anses det att alla rehabiliteringsinsatser inte har prövats. Även dessa ECT-fall med fysiska och ekonomiska hot är tvångs-ECT.
Mer
11 år 2 månader sedan #562557 av Fantasio
Svar från Fantasio i ämnet Tvång med ECT?
När ja läste i journalen upptäckte ja att dem fortsatte ECT:a mig även pga kraftiga muskelryckningar.
Mer
11 år 2 månader sedan #562571 av Fantasio
Svar från Fantasio i ämnet Tvång med ECT?
De va inte tvång(men kunde tolkas så)
Mer
11 år 2 månader sedan #562581 av Geta
Svar från Geta i ämnet Tvång med ECT?
Det låter som skrönor med först tvångsinjektioner och sedan tvångs- ECT och därefter indragen sjukpenning om man vägrar.
Inte gjordes det någon bettskena när jag fick ECT.