Tvång med ECT?

Mer
11 år 2 månader sedan #561639 av ikolito
Svar från ikolito i ämnet Tvång med ECT?
Det går inte att ge ECT mot patientens egen vilja eftersom man måste skapa en bettskena. Jag fick ECT då jag var gravt psykotiskt, men då gick jag med på det själv. Dagens ECT medför väldigt små risker och ingen av de som jag känner till har fått några men av det. Det är bra med ECT, de gånger som det ges.
Mer
11 år 2 månader sedan #561957 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Tvång med ECT?
Vilket antipsykotika använde du när du fick ECT, ikolito?
Mer
11 år 2 månader sedan #562029 av ikolito
Svar från ikolito i ämnet Tvång med ECT?

Admin1 skrev: Vilket antipsykotika använde du när du fick ECT, ikolito?

Jag slutade med antipsykotiska innan, så jag fick en psykos. Men just då de gjorde ECT så tror jag att i samband med det så var det nog bl.a. Risperdal och Zyprexa. Men jag fick psykos och ECT för att jag slutade med medicinen innan, idiotiskt att sluta med medicinen. Men nu är det gjort. Det var 2 år sedan jag hade en psykos nu. Önskar att jag hade sluppit den psykosen. Har haft totalt 3 psykoser under loppet av 3 år. Men nu har jag bestämt mig för att inte sluta med medicinen igen och få vara psykosfri. Har Abilify för tillfället. Äter Atarax också, men tänker nog sluta med den nu efter det att jag har satt in Sertralinet.
Mer
11 år 2 månader sedan #562382 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Tvång med ECT?
Oftast är det nog när inte Leponex eller Clozapine inte ger effekt som man ger ETC, men kanske du ikolito hade en rejäl psykos som inte svarade tillräckligt snabbt på antipsykotikan som du fick. Hur länge var du inlagd innan du gavs ECT?
Mer
11 år 2 månader sedan #562404 av ikolito
Svar från ikolito i ämnet Tvång med ECT?
Två veckor kanske. Jag var inlagd totalt 2 månader den gången. De ville nog försöka häva psykosen så snabbt som möjligt också eftersom jag precis hade fått ett barn...
Mer
11 år 2 månader sedan #562533 av msc
Svar från msc i ämnet Tvång med ECT?

Richard skrev: Jo, det förekommer ECT med tvång i Sverige än idag... Till mycket svårbehandlade patienter, typ såna som suttit på hispan i 10 år.

Det är sant att tvångs-ECT förekommer, men det ges även till patienter som tagits in första gången och som bara varit inne några dagar.