Tvång med ECT?

  • Fantasio
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • Ich bin der Bub vom Thüringen
Mer
11 år 2 månader sedan #561554 av Fantasio
Jag pratade med en mansperson ikväll. Han har svada och säger ibland uppenbart tokiga och osanna saker. Vad han sade ikväll gjorde mig rädd. Han sade att hamnar man på PIVA idag blir det obligatoriska elchocker. Snälla, säg att det inte är så. Aldrig att jag steker hjärnan en endaste gång. Nu har jag ju inte varit inlagd på snart tre år, men tänk om man hamnar på PIVA någon gång. Jag lovar att jag kommer att kämpa emot, de får binda mig och bära mig till "tortyrkammaren".
Mer
11 år 2 månader sedan #561558 av Richard
Svar från Richard i ämnet Tvång med ECT?
Jo, det förekommer ECT med tvång i Sverige än idag... Till mycket svårbehandlade patienter, typ såna som suttit på hispan i 10 år.
  • Fantasio
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • Ich bin der Bub vom Thüringen
Mer
11 år 2 månader sedan #561563 av Fantasio
Svar från Fantasio i ämnet Tvång med ECT?
Fast jag har schizofreni och är inte kataton. Vad kan jag "tjäna" på att ge hjärnan en omgång?
Mer
11 år 2 månader sedan #561574 av Geta
Svar från Geta i ämnet Tvång med ECT?
Naturligtvis är det inte obligatoriskt att ge ECT om man kommer in på PIVA. ECT ges vid grava depressioner och katatonisk schizofreni. Det är lite omständligt att ge ECT då patienten måste sövas. Det ges inte hipp som happ.
Mer
11 år 2 månader sedan #561617 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Tvång med ECT?
ECT ges inte till alla som kommer till PIVA utan det ges nog främst till personer med allvarliga depressioner, där antidepressiva inte ger effekt. Vid katatoni kan ECT ges, men först brukar man ge Temesta som har effekt mot katatoni. Du kan vara helt lugn, Fantasio!
Mer
11 år 2 månader sedan #561620 av Amandara
Svar från Amandara i ämnet Tvång med ECT?
Jag har varit på PIVA tre gånger och aldrig har ECT varit på tal.