Rättigheter inom tvång/rättspsyk?

Mer
9 år 8 månader sedan #682859 av sonan
Tex. om jag själv blev inlåst så kanske jag skulle sluta att tala, sätter dom då in en i ett rum med kala väggar? Får man aldrig komma ut på rastgården, ingen tv/ radio, böcker?

Kan sådant här hända?

Jag har funderat lite på det här ifall man någon gång skulle hamna i en situation där man inte uppfyller samhällets krav och man blir omhändertagen. Problemet kan bli för mig angående mina rättigheter, att jag inte kan tala för jag anser att allt man säger är lögn, och om man förstår denna mekanism , så inser man snabbt att det är omöjligt att tala.

Problemet för mig är att jag inte tror att vården uppfattar att talet är en lögn, det finns ingenting där enligt mig att hämta och när man insett detta så kan man inte tala alls. I min värld så "gör man saker" men man talar inte. Skillnaden på när jag talar här hos er nu är att jag [u:35fdja4s]agerar[/u:35fdja4s], jag [u:35fdja4s]reagerar[/u:35fdja4s] alltså inte, och om man agerar istället för att reagera inom psykvården, så tas detta för lika som att man är stum.

Jag kan alltså undra över vad som skulle hända med mina rättigheter, får man ingen sysselsättning alls?, helst vill jag bli inlåst utomhus för då har man naturens skiftningar och behöver ej mer, men att sitta inom väggar och inte ha sysselsättning är tortyr, och dom som då av uttråkning tex. gör illa sig själva hamnar då fastlåsta. Då sitter man alltså fastlåst som i en kista inom fyra väggar...
Mer
9 år 8 månader sedan #682860 av sonan
En gång berättade ( med ord ) jag något för en vårdpersonal, då sade denne att jag kunde lyssna till den andre också och även ge ett svar.

Det logiska felet här, är att folk inte förstår, att lyssna till andra genom att anstränga hjärnan och sen komma med ett svar betyder att " reagera", det är alltså fel enligt mig, men däremot att "agera" ( nåt som kommer inifrån en själv och som bara vill ut ) gör man bara.

Detta är väldigt viktigt. Man kan mötas och prata ändå, men bara om det kommer inifrån en själv.
Mer
9 år 8 månader sedan #682890 av Inwatto
Vilken tokig idé du har, Sonan, att det är fel att reagera. Den låser in dig i ett slags fängelse. Du får klara problem med att interagera! Och att allt är lögn är också en överdrift. Det finns sanning också. Fakta är bra. Det är som tegelstenar. De kan man bygga nåt på.

Till din fråga. Ja, du kommer få problem inom slutenvården / rättspsyk, men inte för att det är fel på institutionen utan för att de inte kommer att kunna handskas med dig och dina tvångsmässiga idéer om hur man ska göra. Instängd i ett kalt rum utan radio/tv? I slutenvården har man skalat bort det mesta av saker som kan ge nya intryck för att psykotiska patienter mår bra av det. Du verkar inte psykotisk så då blir det mycket obekvämt att vara instängd där. Tortyr är det inte, det är en överdrift.

Tyvärr vet jag inte vad man gör mot tvångsmässighet. Tvångsvård mot tvångsmässighet låter fel. Det blir en dubbel låsning! Du får försöka mogna som människa och ljuga lite samt reflektera över vad de säger till dig i vården, så slipper du bli inlåst.

Prata inte med hat i munnen!
  • Jocke
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • raka spåret är enklare än kringelikrokar!
Mer
9 år 8 månader sedan #682892 av Jocke
När jag blev satt i ett observationsrum på kliniken, så såg jag en massa figurer liksom dansa på väggarna. Jag tror det är viktigt att man har riktiga prylar som man kan vila ögonen på, men det är ju klart, grejerna kan ju gå sönder. Jag tycker det är friare att reagera på ngt som är fel, istället för att agera likt en skådespelare.

Ja, tomma ord hör man talas om alltför ofta! Kroppsspråket kan också ljuga ibland, fastän många säger att det är den ärligaste uttrycksformen? Har förmodligen en autistiskt spektra, som låser en när man bör förklara sina behov. Det är många skådespelare som litar alltför mycket på talet som ett uttrycksmedel! Förmodligen kommer jag aldrig kunna säga vad jag behöver innerst inne, för det kan uppfattas som barnsligt!

Vars är världen på väg?
Mer
9 år 8 månader sedan #682894 av zoegas
Finns inga isoleringsceller vad jag vet. Det är ett sjukhus och inget fängelse.

Åk hem, Packa och lämna planeten!

(╯°□°)╯︵ ┻━┻
Mer
9 år 8 månader sedan #682896 av lärjungenMatteus
Sedan sa Jesus till sina efterföljare: ”Om någon vill bli min efterföljare, så kan han inte längre tänka på sig själv, utan måste följa mitt exempel och vara beredd att dö.