Rättigheter inom tvång/rättspsyk?

Mer
9 år 8 månader sedan #682898 av sonan
Visst ska man väl ha nån rättighet kvar, men det förvånar mig inte ifall staten kan sätta in en människa i ett kalt rum precis som jag säger. Det är mycket fokus på det sagda ordet nuförtiden har jag fått för mig.

Hjärnan är ju jämnt tvångsmässig, Inwatto, hos alla, så det kan jag inte förstå hur du menar riktigt ( men jag har hört detta om min hjärna förut ). Nej, att tänka på hur perception funkar kan ju göra människan tokig, så det har jag i princip slutat med, och att strukturera upp hjärnan som du säger kanske är bra ifall man vill fungera som samhällsmedborgare, men själv ser jag inget samhälle, jag ser bara mina och andras plötsliga nycker och angående psykvården så har jag redan lämnat denna.

Men en sak ger jag dig rätt i, och det är att om man sitter tyst med en "knuten näve", så då är man illa ute för sitt eget välbefinnande, därför tänker jag alltid hålla min hand öppen. Visst, man får ljuga ( medvetet ) för att lätta upp knutar också, men det gör oftast ingen skillnad för mig, eftersom jag inte kan lokalisera mitt ego vare sig jag ljuger medvetet eller framför sanningen ( som min perception just då säger mig ) . Först när man har distans från både sanning och lögn vilket är ett och samma så kan man bli fri, därför har vi som gått ifrån tanken ingen anledning att fantisera. Om man däremot har ett ego kvar att skydda, ja då gäller det att ljuga och fantisera bäst man vill, eftersom det annars gör alltför ont att stå ut med sanningen. Men jag kan ljuga ibland för att underhålla andra, mig själv gör detsamma.

Ja, jocke visst bör man väl få ha nån sysselsättning mer än vita väggar om man befinner sig inomhus? Själv så sitter jag hellre utomhus i en bur än inne på en sån där avdelning.
Mer
9 år 8 månader sedan #682899 av sonan
Jag var lite otydlig i startinlägget ser jag nu, det låter enligt mig som att jag inte skulle kunna förmå mig tala fastän jag vet att jag borde. Ja, då hajar jag mer vad Inwatto var ute efter.

Ja, du ser, matterik, mycket kan försigå innanför murarna. Usch
Mer
9 år 8 månader sedan #682900 av Inwatto
Bra att vi förstår varann! :D

Börjar förstå varför du vill agera (göra saker) och inte reagera (tomt prat). Du verkar ha en tendens att grubbla och för att slippa det så måste du tvinga dig att agera. Bra föresats. Jag har inte haft den regeln, utan har lagt mig i sängen istället och gett upp. Blivit en datapotatis. Kanske inget att sträva efter... Hoppas du kan hitta bra saker att göra!

Prata inte med hat i munnen!
Mer
9 år 8 månader sedan #682931 av Admin1
På rättspsyk har man normalt rätt till telefon och internet till skillnad från fängelse. Rättpsyk är friare än fängelse, men 5 gånger längre straff. Normaltiden är 5 år på rättspsyk. Nu är det allt färre som får rättspsyk utan det blir fängelse istället. För att hamna på rättspsyk idag måste man vara hyfsat dålig.

Vid tvångsvård har man rätt till stödperson och man har rätt att kräva att tvångsvården skall upphöra när som helst. Det är länsrätten som beslutar slutgiltigt om man skall få tvångsvård. Numera kan man efter tvångsvård få tvångsvård i hemmet (ÖPT) med vissa restriktioner t.ex ta medicin och inte missbruka. Det gör att man kommer ut tidigare än förr.
Mer
9 år 8 månader sedan #683003 av Nissegossen

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
9 år 8 månader sedan #683139 av Admin1
De flesta här på sajten har fått tvångsvård en eller flera gånger. Tvångsvården sker normalt på en vanlig avdelning, men är man extremt stökig kan man hamna på rättspsyk istället en tid, vilket drabbar ett fåtal. Tvångsvård är ungefär som vanlig psykvård bara det man inte säkert vet när man kommer hem. Samma ovisshet gäller rättspsyk också.

Nu när man får tvångsvård, så är man inte i toppform precis så att ta det lugnt är det nog man behöver. Men man har rätt till mobil och internet samt böcker finns säkert på avdelningen om man orkar läsa, vilket de flesta inte klarar.

Rättspsyk har några här erfarenhet av. Verkar helt OK bortsett från att man inte vet när man kommer hem. Fängelse är nog bättre för där vet man när straffet upphör. För rättspsyk kan straffet förlängas om man är i dålig psykisk form eller har en svårbehandlad sjukdom.