Rättigheter inom tvång/rättspsyk?

Mer
9 år 8 månader sedan #683141 av Geta
Det intressanta när man är inlagd är de andra patienterna. Senast jag var inlagd för nio år sedan hade
jag nyss börjat på Viska. Låtsades att jag Wallraffade för att rapportera till Viska.
Mer
9 år 8 månader sedan #683142 av Jacobson
dömd och straff är likadant
Mer
9 år 8 månader sedan #683151 av sonan
Man har ju rättigheter på ett fängelse, förutom om man hamnar på isoleringen. Inom psykiatrin så kan överläkaren rättfärdiga istort sett vad som helst efter vad jag har hört och också sett, och om det blir en inspektion så kanske det blir bättre ett tag men man får ingen upprättelse.

Om man läser lagboken om vad som gäller inom psykiatrin, så ser man att där är fritt att tolka för överläkaren bäst vad denne vill.
Mer
9 år 8 månader sedan #683314 av Admin1
Ett dygn på psykavdelning kostar 5000 kr och psykiatrin har ont om sängplatser, så risken att man blir kvar där längre än vad man borde är liten. Dessutom kan man kräva att tvångsvården skall upphöra, när som helst och ta upp saken i länsrätten. Det är länsrätten som har slutgiltigt bestämmande och överläkaren är bara rådgivare till länsrätten. Tvångvård på psyk kan också omvandlas till tvångsvård i hemmet (ÖPT).
Mer
9 år 8 månader sedan #683322 av koi
Oj. Då kostade mitt halvår mycket! De släppte motvilligt taget om mig mot att min mamma tog hand om mig. Hon var envis och motiverade sig på ett bra sätt.
Mer
9 år 8 månader sedan #683464 av Admin1
Dyraste psykiatriska vården är rättspsyk och jag tror det är därför 90 % av rättspsyk skall ersättas med billigare och kortare fängelsestraff.