LPT

Mer
19 år 8 månader sedan #3348 av Moonlight
LPT skapades av Moonlight
Har läst att LPT får endast vara om man är allvarligt psykiskt störd mm och inte vill vårdas. Och sen om man accepterar att vårdas då tas LPT bort, det är lite märkligt tycker jag. Då kan ju den som inte vill ha LPT säga att okej jag accepterar och sen slipper tvångsvården, varför gör inte all det då? Är det för att dom bestämt verkligen att här ska inte jag vara eller för att dom inte vet om detta att om man accepterar vården så slipper man LPT.? Underligt.
Mer
19 år 8 månader sedan #3353 av silverseven
Svar från silverseven i ämnet LPT
Jag tror nog att många som har vårdats på LPT försökt slippa vård den vägen. Tyvärr har det aldrig funkat för mig, när väl LPT utfärdats så är det upp till länsrätten brukar mina läkare säga.

Men jag har faktiskt fått LPT avskrivet en gång då jag sa till min läkare att jag tycker du ska utvärdera om kriterierna för LPT fortfarande föreligger. Han frågade då om jag förstod att jag hade en svår sjukdom och förmodligen måste äta medicin resten av mitt liv... Visst sa jag, fast jag varhelt övertygad om att jag var den som var friskast av oss två!
Mer
19 år 8 månader sedan #3355 av Abzu
Svar från Abzu i ämnet LPT
Så vitt jag har förstått så utfärdas LPT på en viss tid, några månader och sedan avskrivs det eller förlängs beroende på patienten. Men LPT kan också överklagas i länsrätten.
Mer
19 år 8 månader sedan #3358 av silverseven
Svar från silverseven i ämnet LPT
Om tvångsvården överskrider 4 veckor så måste typ överläkaren ansöka om detta hos länsrätten. Då får man sitta med en advokat och beivra sin oskuld att man inte är sjuk inför en massa främande mensch.

Jag har aldrig blivit friad i en sådan prövning, har någon som läser detta blivit det????? ( det känns som det är uppgjort på förhand).
Mer
19 år 8 månader sedan #3377 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet LPT
Hej!

Jag har ingen erfarenhet av tvångsvård, men jag har läst om det på RSMH:s hemsida:
www.rsmh.se/rattsrad%208.htm

Tydligen kan man när som helst begära att tvångsvården skall upphöra. Överläkarens beslut går också att överklaga till Länsrätten. Det stod dock ingenting om att tvångsvården upphör om man plötsligt blir positiv till att vårdas.

Man har rätt till stödperson när man befinner sig under tvångsvård. Det är bara att säga till om det.

Admin
Mer
19 år 8 månader sedan #3386 av Lenore
Svar från Lenore i ämnet LPT
Fick ett LPT på mig i vintras. Tydligen hade överläkaren bestämt sig för att det skulle vara långvarigt, för länsrätten dök upp dagen efter och vi hade någon slags kafkarättegång på sjukhuset. Givetvis var det uppgjort från början, jag hade inte en chans.
LPT får inte gälla mer än fyra månader, sedan måste det omprövas.

Även om det känns j-ligt kränkande att vara tvångsvårdad, så finns det en liten fördel: om man får åka hem så behöver det inte betyda att man bllr utskriven, utan man har helt enkelt en lååång pemission. Så om man börjar må jättedåligt igen är det bara att lägga in sig utan krångel. Man har liksom lite förtur kan man säga.