LPT

Mer
19 år 8 månader sedan #3418 av Moonlight
Svar från Moonlight i ämnet LPT
Gud vad kränkande det måste vara, någon som kommer och springer med en spruta fast man försöker slippa, jag skulle nog ge en rak höger till den som gjorde så mot mig.
Mer
19 år 8 månader sedan #3422 av Zedd
Svar från Zedd i ämnet LPT
Fastän fördomarna i samhället verkar minska lite känns det fortfarande som att det är allmänt accepterat att man kan behandla psykiskt sjuka nästan hur som helst. Eftersom jag alltid varit lugn och samarbetsvillig har jag aldrig utsatts för tvång, vilket är tur eftersom det är det värsta jag vet.
Mer
19 år 8 månader sedan #3425 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet LPT
Hej, Zedd!

Jag håller helt med att det är socialt accepterat att behandla psykiskt sjuka illa och man kan t.o.m bli klandrad om man behandlar någon psykiskt sjuk normalt upptäckte jag en gång när jag klippte mig. Jag pratade med frisörskan hela tiden. Efteråt var det en gammal tants tur och jag hörde att hon sa "Skall du verkligen prata med honom vet du inte att han har schizofreni". Det tycker jag bevisar den djupa diskriminering som förekommer samt den starka förankring som finns bland befolkningen.

I senaste numret av tidningen revansch! tar man i ledaren upp att det behövs upplysningskampanjer för att minska fördomarna i samhället och det har jag själv ganska många bevis på.

Admin
Mer
19 år 8 månader sedan #3431 av Geta
Svar från Geta i ämnet LPT
Vad betyder LPT? Kan inte hitta förklaring på internet.
Trots att jag varit utsatt för det så vet jag inte vad bokstäverna betyder.
Mer
19 år 8 månader sedan #3432 av silverseven
Svar från silverseven i ämnet LPT
Lag (1991:1128) om psykiatrisk tvångsvård


Du kan läsa lite fakta och historik på denna adress

www.notisum.se/rnp/SLS/LAG/19911128.HTM

/S
Mer
19 år 8 månader sedan #3434 av Geta
Svar från Geta i ämnet Lpt
Tack för informationen om LTP.
Det var mastigt. Men det står bra regler om bältesläggning och hur länge en patient får isoleras.