Hjälp med ett fördjupningsarbete i psykologi om schizofreni

  • Adam G
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
20 år 3 månader sedan #414 av Adam G
Hejsan, jag heter Adam och går just nu tredje och sista året på gymnasiet. Jag läser där kursen Psykologi A och arbetar just nu med ett fördjupningsarbete om just schizofreni. Vad jag vill be er om är att få tips om artiklar eller andra källor som behandlar dessa ämnesområden:

Vad orsakar schizofreni, ur ett biologiskt perspektiv?
Vad orsakar schizofreni, ur ett socialt och psykologiskt perspektiv?
Vilka behandlingsmetoder finns det?

Tack på förhand. Jag kommer som tack för hjälpen även publicera mitt fördjupningsarbete här när det är färdigt.

/MVH, Adam G
Mer
20 år 3 månader sedan #415 av Admin1
Hej!

Schizofreni är inte en sjukdom utan en samlingsbeteckning på 5 olika sjukdomar med likartade symptom. Flera andra hjärnsjukdomar kan ge schizofreniliknande symptom t.ex. epilepsi, tumörer och måste uteslutas först innan diagnosen kan ställas. Om diagnosen enbart ställdes efter symptom skulle därför 10 % få felaktig diagnos.

Ingen vet med säkerhet vad som orsakar schizofreni, men det finns olika teorier. Sannolikt kan schizofreni bestå egentligen av många olika sjukdomar upp till 10 olika tror många. Orsaken kan vara ärftliga faktorer + miljöfaktorer eller enbart miljöfaktorer. Kannabis verkar öka risken för att få schizofreni, medan rökning av tobak verkar ha en skyddande effekt. Det är inte fullständingt bevisat men uppfattningen finns att många får schizofreni efter ett trauma av något slag (stämmer för mig).

Behandlingar (de viktigaste):
Antipsykotika
Kognitiv beteendeterapi (lika god effekt, som antipsykotika)
Patientutbildning
Socialträning
Hjälp till arbete eller sysselsättning
Personligt ombud (koordinator)
Anti-stigmakampanjer
Annan läkemedelsbehandling: Antidepressiva, ångestdämpande medel
Idag ges främst antipsykotika och delvist patientutbildning. Medan resten är det sämre med.


Här kommer några bra litteraturhänvisningar:

Decoding schizophrenia i Scientific American
www.viska.se/index.php/nyheter/4 ... izophrenia
Vård och stöd till patienter med schizofreni - en kunskapsöversikt
(Kan anses som det svenska vårdprogrammet för schizofreni)

Förslag till reformering av Mentalvården i USA

Det Utmärkta Engelska Vårdprogrammet för Schizofreni

Scientific American Sept 2003
www.sciam.com/issue.cfm?issueDate=Sep-03
Allt kan läsas på Internet utom den sista referensen.

Hör gärna av dig om du vill ha mer info. Du kan också använda sökfunktionen för specifika saker.

Admin
  • Adam G
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
20 år 3 månader sedan #416 av Adam G
Jag skulle gärna vilja ha källa till uppgiften om att schizofreni är en samlingsbeteckning för 5 olika sjukdomar. Detta eftersom "Atkinson & Hilgard's Introduction to Psychology" benämner schizofreni som en sjukdom där symptomen dock är väldigt varierande. Är viktigt att jag inte har felaktiga eller motstridiga uppgifter...

Sen undrar jag också hur det fungerar med teorin om rubbad dopaminbalans i hjärnan. Det måste väl ligga något korn av sanning i det eftersom man behandlar patienter med läkemedel som stryper dopamintrafiken i hjärnan?

Tack för länkarna!

/MVH, Adam G
Mer
20 år 3 månader sedan #417 av Admin1
Hej!

Vad jag vet har schizofreni alltid (100 år) varit en samlingsbeteckning eller ett syndrom. Ursprungligen talade man om schizofrenierna faktiskt. Läs på Hubin, som har bra info om diagnos och symptom på svenska:
www.hubin.org/publicfamilyinfo/d ... ex_se.html

Dopaminteorin är fortfarande den viktigaste, även om andra neurotransmittorer påverkar dopamin, viktigast är glutamat, men även serotonin och noradrenalin. Dopaminet är för lågt i frontalloben (ger negativa symptom) och förhöjt i en annan del av hjärnan (positiva symptom). Därför finns stora förhoppningar att dopaminstabiliserare, som kan ha en dopaminstimulerande effekt på frontalloben skulle innebära ett framsteg. Den första dopaminstabiliseraren Abilify, som finns i USA har ingen dramatiskt bättre effekt dock.

Felet forskarna gör är att det glömmer en viktig sak. Nämligen att dopaminblockerarna ger ingen effekt hos 15-20 % och partiell effekt hos 50 %. Min egen synpunkt är att dopaminteorin stämmer hos 30 %, delvis hos 50 % och inte alls hos 15-20 % individerna.

Admin
  • Per-Erik
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
20 år 3 månader sedan #418 av Per-Erik
Hej Adam,

Man utförde i 20 års tid lobotomering på schizofrena. Inte fan var det baserat på vetenskapliga grunder. Nu får staten betala skadestånd till dom lobotomerade. Dopaminhypotesen är liksom lobotomi bara en mode fluga bland psykiatrikerna. Effekterna av medicinerna är att man blir drogad och tappar initiativ förmågan. Anledningen till att först lobotomi sedan dopaminhypotesen är populär bland psykiatriker är för att det legitimerar deras yrke. Hade dessa teorier inte funnits så är dom bara kvacksalvare. Eftersom staten betalar psykiatrikerna så kan man också se deras roll som en form av social kontroll.

Läs Schizophrenia A Scientific Delusion, av professor i klinisk psykologi Mary Boyle. En annan bra bok är Insanity The Idea and Its Consequences, av psykiatri professorn Thomas Szasz.
Mer
20 år 2 månader sedan #420 av Johan
Jag hoppas att du tar detta på rätt sätt eftersom jag nämligen är rätt less på alla lata gymnasister som på olika forum för schizofrena skriver grundläggande frågor som de kunnat få svar på själva genom faktasökande. Så var det sagt.

Mvh
Johan