"Det som inte dödar dig gör dig starkare"

Mer
14 år 1 månad sedan #285461 av Zoidar

Erica skrev: stämmer det tycker ni?


Jag trodde på det när jag var yngre, men efter att jag gått igenom diverse svårigheter och rasat totalt ner i depression och självmordstankar så började jag tänka annorlunda. Fast nu i efterhand när jag har klättrat upp igen så är jag visare ... jag vet inte om jag är starkare. Kanske man kan säga så att om man lyckas klättra upp efter ett stort nederlag så gör det en starkare, fast det är inte alltid man klarar klättra upp och då blir man inte starkare direkt.

Så svaret får bli : Ja och nej! :mrgreen:

Anchored in Christ ✟

Mer
14 år 1 månad sedan #285499 av Erica
Jag hatar när någon säger så till mig: det som inte dödar dig gör dig starkare.

för varje större sak som har hänt i mitt liv (som andra har gjort men även som jag gjort mot mej själv eller försatt mig i riskfyllda situationer) så har jag bara blivit svagare och svagare. och för varje år då jag blivit svagare så har det som händer i mitt liv skadat mig mer än vad det skulle göra på en normalstark människa. det har brytit ner mig mer eftersom jag redan var sårbar. sen fortsatte det bara så och sen hamnade jag då i en psykos. och se en depression. då var jag på noll. hela min personlighet var på noll. så på så sätt kan jag inte se hur något skulle göra mig starkare.

nu flyter jag ut lite, valfritt om ni vill läsa följande eller ej :)

nu när jag var i barcelona i år så har jag efteråt kommit på att jag själv tog väldigt hårt på saker och att jag nästan överdrev "hur illa saker var" för att få en ursäkt till att bli ordentligt full eller ta droger. men anledningen var också att jag var extremt sårbar. eller att jag var övertygad om att jag var väldigt sårbar, hade jag varit övertygad om att jag var relativt stark så hade jag nog inte tagit så illa vid det som hände i barcelona.

och det värsta är att folk kan lukta till sig sårbarhet och dåligt självförtroende. de ser det känner det märker det. och det sätter personen i en väldigt orättvis situation. för jag tror det här: har man varit utsatt för mkt eller mått väldigt dåligt så är det större sannolikhet att man blir behandlad oschysst. för folk med dåliga intentioner kan utnyttja detta faktum.

jag skulle vilja ändra det där ordspråket till:

jobbiga saker som händer dig kanske gör dig svagare men du har i alla fall en extra erfarenhet

kram
Mer
14 år 1 månad sedan #285533 av Geta
Våld mot psykiskt sjuka kvinnor-RSMH-rapport 2004[/url:4szz4fs7]
Mer
14 år 1 månad sedan #285575 av Admin1
Ibland stämmer det säkert, därför vissa personer är väldigt tåliga och motståndskraftiga till sin natur. Läste i DN idag att 30 % av de som satt i koncentrationslägren mådde ganska bra lång tid efteråt.

www.dn.se/ledare/signerat/vand-p ... -1.1071479
Mer
14 år 1 månad sedan #285580 av Geta
Precis!
Den artikeln läste jag alldeles nyss på biblioteket.
Nu kan jag inte hitta artikeln.
Artikelförfattaren påstod att hälften av de som är sjukskrivna
eller är sjukpensionerade inte skulle behöva vara det.
Många går in i sjukrollen med liv och lust. Ofta bygger det
på en livslögn.
Mer
14 år 1 månad sedan #285588 av Admin1
Geta,

DN-länken jag postade är till artikeln, som du tänker på.