Mörkerrädsla?

Mer
13 år 9 månader sedan #314829 av Tonic
Svar från Tonic i ämnet Mörkerrädsla?
Utsättning av medicin. När en medicin slutar verka, oftast på kvällen...
Mer
13 år 9 månader sedan #314830 av Traxerity
Svar från Traxerity i ämnet Mörkerrädsla?
jag märkte aldrig av utsättningen när den sluta värka :S kanske att man kände av att mataptiten börja komma tillbaks iaf men inte annars så att ha migrän/huvudvärk 24/7 är inget kul
Mer
13 år 9 månader sedan #314850 av Isa-Alise
Svar från Isa-Alise i ämnet Mörkerrädsla?
Jag hade mycket mardrömmar som barn... och ibland som vuxen... minns en dröm, det var något djur som fög ut ur garderoben och bet mig, vaknade och känslan satt kvar... ytterst obehagligt... jag hade några drömmar liknande din när jag var i 5-års åldern... tror nog att det var sömnparalys, för man vaknade på riktigt när man dog i drömmen... det var svårt att vakna, eller att röra på sig...

Numera har jag sällan mardrömmar, och minns inte längre mina drömmar på nätterna så ofta... men ibland drömmer jag fina drömmar som jag minns... då är det roligt att drömma...

De enda råd jag kan ge dig är att skaffa små nattlampor och sätta upp i rummet, hallen och på toaletten, så det är ljust om du behöver gå upp på natten... det lilla ljuset från nattlampan behöver inte störa sömnen, utan kan vara på inne i sovrummet också, så man genast ser när man vaknar, att ingen otäck häxa eller annan drömvarelse finns i rummet...
Mer
13 år 9 månader sedan #314855 av Traxerity
Svar från Traxerity i ämnet Mörkerrädsla?

Isa-Alise skrev: Jag hade mycket mardrömmar som barn... och ibland som vuxen... minns en dröm, det var något djur som fög ut ur garderoben och bet mig, vaknade och känslan satt kvar... ytterst obehagligt... jag hade några drömmar liknande din när jag var i 5-års åldern... tror nog att det var sömnparalys, för man vaknade på riktigt när man dog i drömmen... det var svårt att vakna, eller att röra på sig...

Numera har jag sällan mardrömmar, och minns inte längre mina drömmar på nätterna så ofta... men ibland drömmer jag fina drömmar som jag minns... då är det roligt att drömma...

De enda råd jag kan ge dig är att skaffa små nattlampor och sätta upp i rummet, hallen och på toaletten, så det är ljust om du behöver gå upp på natten... det lilla ljuset från nattlampan behöver inte störa sömnen, utan kan vara på inne i sovrummet också, så man genast ser när man vaknar, att ingen otäck häxa eller annan drömvarelse finns i rummet...


bra ide för jag hade tänkt mej köpa en sån här ljusslinga som dom säljer vid jul som man virar runt gardinhållarna... kan fråga mamma om hon har några.. fast det får fortfarande inte känslan utomhus att gå bort.. kanske borde gå mer på ställen med mer gatuljus
Mer
13 år 9 månader sedan #314858 av Isa-Alise
Svar från Isa-Alise i ämnet Mörkerrädsla?
Det är nog klokt att hålla sig till upplysta ställen i mörkret... verkliga faror kan lura i mörka parker och gränder...

Det finns ett billigt överfallslarm att köpa på Clas Olsson, ett skriklarm som ger en hög ton om man trycker på det i fickan... det kan ge en viss trygghet att ha med sig ut...
Mer
13 år 9 månader sedan #314859 av Traxerity
Svar från Traxerity i ämnet Mörkerrädsla?
nja har gått på thaiboxning i 1 år så jag har självförsvarande tekniker ;p och ifall om en person skulle gå till anfall så skulle nog min hund skällt ut han först.. men rädslor gör spratt av kroppen när det är mörkt :P