Mörkerrädsla?

Mer
13 år 9 månader sedan #314819 av Tonic
Svar från Tonic i ämnet Mörkerrädsla?
Känner du till sömnparalys Traxerity?

Jag drabbas av det då och då. Har det mer vissa i perioder.
Det är inte något sjukligt eller så. Ganska vanligt att man drabbas av det någon gång i livet...
Vet att man kan bland annat drabbas av det om man dricker alkohol. Men det är inte alla som drabbas av det bara för att de festar till då och då.
Man kan få det annars också - utan alkohol och utan att man äter några mediciner som triggar igång det.


Här nedan en länk.
Kan det kanske vara så? Dvs. som sömnparalys.
sv.wikipedia.org/wiki/S%C3%B6mnparalys
Mer
13 år 9 månader sedan #314821 av Traxerity
Svar från Traxerity i ämnet Mörkerrädsla?
har fått det 2 gånger... men insomni i andra ord.. sömnlöshet verkar stämma på mej.. sv.wikipedia.org/wiki/S%C3%B6mnl%C3%B6shet
Jag får ofta stress och oro.. och jag har en störd dagsrytm... oftast för att jag är uppe om nätterna sover 3-4 timmar om dagarna och ibland om jag är riktigt trött så sover jag 16-17 timmar efter jag har varit uppe 1 ½ -2 dagar i sträck utan sömn
Mer
13 år 9 månader sedan #314824 av Tonic
Svar från Tonic i ämnet Mörkerrädsla?
För några somrar sen så blev jag inlagd efter si sådär 4-5månaders sömnlöshet.
Jag var ständigt uppe i varv och sov precis så illa som du beskriver din situation just nu.
Nästan exakt samma problem. Att jag ibland hoppade över sömnen HELT och hållet. Bara körde på. :väggen 8O
För mig var det typ 5:e natten med 2-3h sömn, som jag sen tog och sov hela 16h - helt utan problem.
Imovan var till ingen hjälpte ens... Jag kunde bara inte sova... :tänk Det var hemskt jobbigt. Frustrerande och skrämmande!


Men dom där 16h var 5-6:e natt hjälpte inte ett dugg... Så jag blev bara i värre och värre skick.
Tappade mycket vikt på kort tid och såg ut som 70 svåra(re) år. ;)


Jag tror själv det var pga att jag hade för stor dos concerta då och även för mycket benzo på det hela + sanslöst mycket med både fysiskt och psykiskt stress, och minimalt med vila och återhämtning - som tillslut liksom triggade igång en ond spiral.
Att jag inte kunde komma ner i varv på kvällarna...utan bara fick jätteångest.
Och den ångesten blev värre och värre ju mer jag tänkte på att jag inte skulle kunna sova kommande natt heller... .?


..så ja, jag fick en jävla psykos på det hela... Fast den var ganska [i:24zll62a]"snabbt"[/i:24zll62a] över (på några månader då) - men det var inte förrän de tog in mig på avd och styrde upp både min sömn och mina (obefintliga) matvanor, osv...


Dit vill jag inte igen. Urk!! ALDRIG MER!!! :rolleyes:
Det har varit en av de absolut värsta perioderna i mitt liv, (nu när jag är vuxen dvs.)


Hur länge har din sömn varit så här?
Vet du orsaken, eller kan du typ ana till dig orsaken till din sömnbrist?
Har du sökt hjälp för detta än?

(sorry nu blev det tusen frågor... ;) :P )

Kramar till dig! :hjärta
Mer
13 år 9 månader sedan #314825 av Traxerity
Svar från Traxerity i ämnet Mörkerrädsla?
Tonic ovan,

det där med concerta dos hörs väldigt likt mej för jag tog 54 mg dos som 13 åring och sen tog jag 54 mg på morgonen och 18 mg på kvällen som 15 åring sen sluta jag med medicinen helt för jag mådde totalt helt skit av den... jag har Damp sjukdom så min medicinering var lite seg... och jag har haft dålig sömn sen jag var 12 så sömnbrist har jag haft länge... Socialfobi, mörkerrädsla, djup deprission och damp är vad jag har... så jag har haft ett dåligt liv kan man säga :rolleyes:
Mer
13 år 9 månader sedan #314827 av Tonic
Svar från Tonic i ämnet Mörkerrädsla?
Ja, depression är hemskt. Man dras ner i en sörja/dynga av ångest och förtvivlan. I know... :( *pust*
Tack och lov har skiten tendens att släppa... ...ja, även om den kommer tillbaka sen...och så släpper skiten greppet om en igen!! ;) Och så här håller det på. ;)

Fast man blir väl "van" med tiden, verkar det som.
Tänk dom stackarna som får sin första depression när de är 40-50år. Ujj!! 8O Grattis, liksom!! ;)
Det lär inte vara lätt.
Vi är "fighters" - "gamla i gemet". Eller?
Inte för att det är en merit då, men vi kan däremot kanske tills dess lära oss att handskas med skiten något bättre.
(inbillar jag mig om, i alla fall. :rolleyes: :) )



Jo, concerta ska man se till att man får rätt insatt, dvs. individuellt anpassad.
Själv äter jag för tillfället 36 + 36 + 36mg. (ja, asså tre gånger om dagen. mot min adhd.)
Min "officiella dos" är egentligen 54 + 54 + 18mg.
Men nu har jag själv valt att dra ner lite, eftersom jag tappat vikt allt eftersom graviditeten/förlossningen.
Behöver ju inte lika stor dos nu som när jag var "något större" (eller ja, ganska så mycket större :lol: ) precis efter förlossningen. :P


Sen har jag även Ritalin 10mg som jag tar VB (vid behov).
Den är till för dom kvällarna som kvälls-dimpen eller utsättningen blir för jobbig och för ångestfylld.
Det kommer ju oftast då concerta slutar verka... En mycket stor och jobbig fysisk ångest.
Så Ritalin hjälper mig då att få ner den lite mer mjukt och fint. :)


Upplevde du den där hemska utsättningen av concerta någon gång?

Ja, jäkla kemikalier... :väggen
Hehe!! :lol:
Nåväl...
Mer
13 år 9 månader sedan #314828 av Traxerity
Svar från Traxerity i ämnet Mörkerrädsla?
beror på vad du menar med utsättning... tex ibland får jag migrän och känner mej helt spyfärdig oftast blandas det med yrsel och mataptitförändringar som gör att jag inte vill äta ett skvatt under den dagen och att jag vill bara lägga mej ner o vila..