Har du skuldkänslor för du får sjukersättning?

Mer
11 år 1 månad sedan #567617 av Nissegossen
När jag var inlagd första gången var jag sjukskriven från mitt jobb, men eftersom jag inte tyckte jag hade någon rätt till pengarna, ja, jag hade ju inte arbetat ihop dem själv så hämtade jag inte ut pengarna och gick hem till min mor och sade; Mor jag har inga pengar... Hon blev arg och sade får du inga pengar från fk? Jo, men det är ju inte mina pengar jag har ju inte jobbat ihop pengarna själv, men har utbetalnings avin i plånboken, tog upp och visade den.

Då, sade hon argt det är visst dina pengar och gå nu och hämta ut dem bara!

Numera har jag inga som helst samvetskval för att jag har sjukersättning och får pengar från fk! Varför skulle jag ha samvetskval? Jag jobbade och gjorde rätt för mig och jag som alla andra har tack vare kloka män och kvinnor betalat skatt till en försäkring, för att den som är sjuk inte skall stå utan medel till sin försörjning, när så är nödvändigt.

Vi har alla den äldre generationen att tacka för det trygghetssystem många av idag tar för givet, men det har inte alltid varit så. Vi bör värna om våra trygghetssystem, speciellt vi som är beroende därav och rösta därefter!

Det hette förr inom socialdemokratin Gör din plikt, kräv din rätt!

Jag tycker det står sig bra än idag! På den tiden det begav sig arbetade man halva dagen på lördagar också och var bara ledig på Söndagen. Vi hade haft ett helt annat samhälle idag om inte de gamle hade gjort sin plikt och krävt sin rätt!

Vi har en benägenhet att ta för givet alla de förmåner vi har idag, men allt är förhandlat fram genom demokratiska val och förhandlingar mellan partier och inom arbetsmarknaden av arbetsmarknadens parter och jag kan lova att inte många av oss hade haft ett öre till vår försörjning om ett annat system än fria och demokratiska val hade hållits och respekterats.

Många här bla, skulle rösta på SD, men glöm inte att det partiet har ett förflutet inom Nazistiska mörkerkrafter som partiet numera försöker tvätta bort. Jag tror ju att det är ett spel för galleriet och om andra världskriget vunnits utav Tyskland hade vi inte överlevt vår första psykos någon av oss! Den tyska regimen tog livet av psykiatripatienter, funktionshindrade s.k livsodugliga i Tyskland 1938, 60.000 tusen patienter, genom att utveckla gasen cyklon B som senare användes i koncentrationslägren. Låt det aldrig hända igen!

Stå upp mot mörkerkrafterna och rösta efter hur ni själva tycker att ni skulle vilja bli bemötta utav någon annan och behandla andra som du själv vill bli behandlad utav den du möter.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
11 år 1 månad sedan #567642 av Geta
När man ofta behöver att vara sjukskriven kan man knappast vara på en arbetsplats.
Det ses inte med blida ögon av arbetsgivaren. Vem orkar med det?
Mer
11 år 1 månad sedan #567672 av Zoidar
Ungefär hälften som har svarat har skuldkänslor åtminstone ibland. Lätt man känner skuld, fast man inte borde.

Anchored in Christ ✟