Vi schizoaffektiva kan inte skriva testamente, eller?

Mer
8 år 2 månader sedan #811019 av Gelehallonet
Hej alla!

Läste just en artikel om en man som var schizoaffektiv och som upprättat ett testamente till förmån för sin vän. Som jag förstod det var det gjort av en jurist och bevittnat enligt konstens alla regler.

Efter mannens död beslöt dock Stockholms tingsrätt att testamentet inte skulle anses giltigt eftersom mannen var schizoaffektiv (exakt i vilket tillstånd eller hur svåra problem han hade just när det skrevs framgår inte - undrar om de ens brydde sig om att ta reda på det).

Jag är också schizoaffektiv och undrar såklart om ett eventuellt testamente från mig också kommer att anses som ogiltigt. I så fall är det ju ett stort rättsproblem! Till saken hör att mannen i fallet också hade förvaltare, men det var ändå diagnosen som tingsrätten höll fram som orsak till att det inte skulle gälla.

Vad tycker Viska om detta?

Länk till artikeln:

www.alltomjuridik.se/mannen-var- ... -ogiltigt/

PS: Någon som vet hur man får mer info om varför de dömt som de gjort och så?
Mer
8 år 2 månader sedan #811020 av Geta
Var det hans anhöriga som lade sig i det hela?
Mer
8 år 2 månader sedan #811021 av Utomjordingen
Mer
8 år 2 månader sedan #811022 av Gelehallonet
Det är det som är så dumt, att jag inte vet mer vad som hände eller exakt hur tingsrätten motiverade det. Som väl är har jag en vän som är jurist så jag tänkte med hennes hjälp få fatt i det här och läsa mer om vad det är som hänt.

Har Tingsrätten på allvar motiverat beslutet på hans diagnos (utan hänsyn tagna till mer exakt aktuell status (grad av sjukdom och symtom)) kommer jag att blir arg!!!
Mer
8 år 2 månader sedan #811039 av Admin1
Han hade förvaltare sedan 2003 och hade då ansetts inte stånd att sköta sin ekonomi. Tror att det är orsaken. En som har förvaltare får inte bestämma något själv vad gäller ekonomi, men även andra saker. T.ex Alice Babs hade förvaltare som bestämde vilka hon fick träffa t.ex.
Mer
8 år 2 månader sedan #811048 av Gelehallonet
Jo visst! Och hade tingsrättens motivering låtit som så att "då mannen var satt under förvaltare ogillas testamentet" så hade jag inte reagerat. Men det stod inte så! Det är det som är grejen. Det stod att mannen "på grund av sin sjukdom måste ha saknat insikt om testamentets fulla innebörd". På grund av sin sjukdom?!

Jag har samma sjukdom. Klart jag bryr mig!