Vi schizoaffektiva kan inte skriva testamente, eller?

Mer
8 år 2 månader sedan #811378 av Saari
Det är ju bra att inte vara i ett sjukdomsskov när en skriver testamente, men är det skrivit enligt alla regler så undrar jag hur det kan ogiltigförklaras? Var mannen svårt sjuk när det skrevs?

Jag skrev i somras äktenskapsförord med min fru, det var en självklarhet innan vi gifte oss. Hennes är hennes och mitt är mitt. De erbjöd även att skriva testamente, men det var väldigt dyrt och jag har svårt att se någon som jag som inte har större tillgångar skulle behöva göra det och är hyfsat ung.

Min farmor skrev aldrig testamente, men hon gav bort sina värdefulla saker innan hon dog istället. Hon såg inte varför hon skulle ha så mycket när hon väl hamnade på ålderdomshem och må hon vila i frid nu - hon var väldigt realistisk och verkade ha gjort upp med livet och döden innan hon gick vidare.
Mer
8 år 2 månader sedan #811487 av Admin1
Som sagt mannen hade sedan 2003 förvaltare och verkade inte kunna sköta sin egen ekonomi. En förvaltare har rätt att bestämma allt. Du får inte köpa eller ge bort saker om du har förvaltare, som har rätt att bestämma allt i ditt liv t.ex vilka personer du får träffa.
Mer
8 år 2 månader sedan #811603 av Admin1
Observera de skrev inte diagnos utan sjukdom. Han var alltså för sjuk för att skriva testamente när han gjorde det. Han behövde förvaltare och då hade han nog problem. Har man förvaltare kan man vara nervös