Friska människor och deras gnäll

Mer
3 år 11 månader sedan #1253983 av Admin1
En del som gnäller gör det för de klarar inte av sina liv. Gnället är ett sätt att få hjälp.
Mer
3 år 11 månader sedan #1253994 av Cosmos
Jag är ingen utiitarist och vill inte stoppas in i samma fålla som Torbjörn Tännsjö som sitter på socialstyrelsens etiska råd där man bl a avgör om aborter kan ske efter den obligatoriska 18-månadersgränsen. Enligt utilitarismen ska allting granskas utifrån konsekvenserna för varje handling. Han förespråkar dödsstraff för att det är bra för samhället och dödshjälp till dem som inte vil leva. En ytterst otrevlig och cynisk herre denna Tännsjö och jag vill inte associeras med honom!

Ändå är det väl så att vi helst vill ha det bästa möjliga utfallet av våra handlingar och satsningar? Men är denna vanliga inställning utilitarism? Tror inte det.
Mer
3 år 11 månader sedan #1253996 av Geta
Har skrivit många gånger om Torbjörn Tännsjö här på Viska. Om han hade fått bestämma hade vi alla här på Viska avlivats i fosterlivet för allas lycka. Han resonerar precis som nazisterna. Han anser att våra liv är inte värda att levas.
Mer
3 år 11 månader sedan #1254005 av Cosmos
Det är samma sak med förståndshandikappade. Enligt Tännsjö och Peter Singer mår samhället bättre utan dem. Att denna Tännsjö släpps in i finrummen med sin "praktiska filosofi" är motbjudande. Tännsjö bekänner sig till kommunismen men som alla vet med lite brains går nazism och kommunism hand i hand när deras ytterkanter slås ihop i en punkt.

Vad jag ursprungligen menade med mitt inlägg om vinst och förlust var ur ett mellanmänskligt perspektiv.
Mer
3 år 11 månader sedan #1254006 av krokus
Hjälp, vilken mupp Torbjörn verkar vara. Världen kanske hade varit en bättre plats om han hade blivit aborterad? Hehe...
  • ingrid64marie
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
3 år 11 månader sedan #1254040 av ingrid64marie
Svar från ingrid64marie i ämnet Friska människor och deras gnäll
klart MAN KAN SPINNA VIDARE PÅ TRÅDEN OCH LÄGGA TILL VÄRDERINGAR.