Hyra mindre hus/stuga på landet

Mer
3 år 7 månader sedan #1279826 av Stoneage
Jag kommer ganska säkert någon gång i framtiden när/om rätt tillfälle dyker upp, byta boende
till ett mindre hus eller året runt stuga på landsbygden, gärna långt ut ensligt i naturen. Dock
med möjlighet nå busshållsplats minst 1gg vecka för mat inköp (ev. hämta packet).

Tänkte jag skriver här och frågar om någon har provat på denna typ av boende? (eller vet lite om någon som gjort).
Om så, och om du vill dela med dig av erfarenheterna. Vad bör man tänka på innan enligt dig?


Själv tittar jag efter:

Uppvärmnings systemet (vill ha möjlighet elda ved men också luftvärmepump/element).
Är huset/stugan bra isolerad? (frågar efter uppskattad värmekostnad).
Undviker överdrivet stor trädgård som hyresvärden vill ha pedantiskt skött (vill syssla med annat också).
Husdjur tillåtes (vill skaffa en omplacerings katt).
Möjlighet till mindre odling.
Mer
3 år 7 månader sedan #1279827 av Geta
memphis har bott så men hon var tvungen att flytta därifrån på grund av ohälsan.
Mer
3 år 7 månader sedan #1279832 av memphis
Ja det sket sig till slut, men jag bodde i huset i ca 5 år. Varav 3 år bra och 2 år riktigt jobbiga.

Främst hade jag problem med bilen och hyresvärdinnan. Orkar inte gå in på det nu igen, men jag blev väldigt paranoid att hon var inne i huset hela tiden. Vilket jag också tror ännu att hon var, men inte i den utsträckning jag trodde.

Pressen gjorde att jag fick flytta till slut trots att jag älskade huset som låg mycket vackert vid en sjö. Det var ett vårt beslut att ta, men när jag började fundera på att skada hyresvärdinnan insåg jag att jag måste flytta. Jag hade hamnat på rättspsyk annars, så illa var det.

Men jag tycker du kan ha din dröm kvar Stoneage! Du kanske inte får en jävla sadist som hyresvärd! Risken för det är väl ganska liten. Men det är också mycket jobb med att bo ensam i ett gammalt hus. Hålla på och elda hela tiden, sköta trädgården.

Jag hade heller inga bussar, utan var tvungen att ha bil vilket var ännu ett stressmoment. Men det har ju inte du tänkt ha.

Önskar dig lycka till med din dröm att bo på landet! Var bara noga med vem du hyr utav.
Mer
3 år 7 månader sedan #1279837 av Stoneage
Tråkigt du blev tvungen välja flytta memphis, jag gissar du har fina minnen från dom tre bra åren?
Om du hade din hund när du bodde där var det väl nära himmelriket för henne?

Jag vill ha möjligheten elda ved, men skall jag välja ett hus skall där också vara luftvärmepump eller el element (dyrare).

Har du inte tänkt tanken finna ett annat hus memphis, kanske med bättre hyresvärd och någon form av buss inte för långt bort?

Tack för informationen och tips memphis.
Mer
3 år 7 månader sedan #1279838 av memphis
Jo det var ett himmelrike för min (förra) hund. Hon fick leva sina sista år på en riktigt bra plats och jag är så glad för att jag kunde ge henne det! Min nuvarande hund växte upp där också :)
Mer
3 år 7 månader sedan #1279842 av Stoneage

memphis skrev: Jo det var ett himmelrike för min (förra) hund. Hon fick leva sina sista år på en riktigt bra plats och jag är så glad för att jag kunde ge henne det! Min nuvarande hund växte upp där också :)


Wow...Glad för dig och dom två.