Hyra mindre hus/stuga på landet

Mer
3 år 7 månader sedan #1279956 av memphis
Det är ju det här med transporterna som gör det svårt att hitta ett bra boende på landet. Hittar man bara ett ställe som har bussförbindelser så kan det ju gå hur bra som helst.

Sen gäller det hur motiverad man är. När jag gick gymnasiet bodde jag i min mormors sommarstuga utanför Luleå. Det fanns inga bussar och jag hade ingen bil men jag var motiverad att bo där, så jag cyklade sex km till busshållplatsen tidigt varje morgon. Sen samma sak på hemvägen.

Jag tyckte det var värt besväret att vakna till friden och fågelkvitter varje dag. Men så var jag ung också och hade mycket energi.
Mer
3 år 7 månader sedan #1279983 av Maxjohan1983

Cosmos skrev: Tell me about it! Jag hade direktel (heter det så?) och kostnaderna var monsteriösa t o m på sommaren. I juni betalade jag 1.500 kr i el. I december hamnade vi på en kostnad av 6.000 kr. Så jag tror att jag betalade all el för den inavlade bonden också!

Inavlade bonden? Hahaha.

“Give me six hours to chop down a tree and I will spend the first four sharpening the ax.”
- Abraham Lincoln
Mer
3 år 7 månader sedan #1279993 av Stoneage

Amandara skrev: Jag kommer nog aldrig flytta ut på landet. Har inte råd.


Varför släppa tanken om den lockar? Vi är alla olika, bo på landet passar kanske inte alla men kanske just dig?

Det som är centralt förutom en låg kallhyra är uppvärmnings kostnaden. Klart dyrast är direktverkande el (elektriska element).
Uppvärmningskostanden är väldigt olika från hus till hus, speciellt på landet i ofta äldre och ibland dåligt isolerade hus.

Här vill jag tillägga en annan "parameter" jag själv tittar efter när jag letar efter "mitt hus", storleken i kvadratmeter.
Ett litet hus eller vinterbonad stuga om cirka 35-40 kvadratmeter med 2 rum och kokvrå/kök vore optimalt för mitt behov.
Ganska logiskt under förutsättning att huset är hyfsat isolerat, ju mindre antal kvadratmeter desto lägre uppvärmningskostnad.
Kan man sedan elda med ved och kombinera med en luftvärmepump skall kostnaden för värmen hållas ganska hyfsad.
Mer
3 år 7 månader sedan - 3 år 7 månader sedan #1279995 av 1Dave
Hyrde hus på landet med veduppeldning, vill jag inte göra om. Var bra hyresvärd men jäkla jobb och påhäng med ved.

/Dave
Last edit: 3 år 7 månader sedan by 1Dave.
Mer
3 år 7 månader sedan #1279998 av Geta

Maxjohan1983 skrev: Inavlade bonden? Hahaha.

Tycker det liknar rasism. Zoegas anser att jag är inavlad som är född på landet bland bönder.:grandpa
Mer
3 år 7 månader sedan #1280005 av Stoneage

Geta skrev:

Maxjohan1983 skrev: Inavlade bonden? Hahaha.

Tycker det liknar rasism. Zoegas anser att jag är inavlad som är född på landet bland bönder.:grandpa


Det var Cosmos som skrev det ursprungligen Geta.

När det gäller Zoegas finner jag honom ganska "charmig", kanske är det ett försök av honom nå dig Geta?...