Det var utomjordingar här! :(

Mer
3 år 4 månader sedan - 3 år 4 månader sedan #1306574 av Zoidar

zoegas skrev: Du behöver ingen Gud för moral. Vill du själv bli dödad? Nä? Döda inte nån annan då. När det kommer till moral som är ett påfund. Är det skarpt förknippat med skam. Folk annorstädes kan gifta sig med en 13 åring. Det är inget med det. Men här är det minst sagt omoraliskt.


Det du pratar om är väl inte absolut moral? Visst vill ingen bli mördad, vi har en känsla för moral. Men från ytterst perspektiv, vad är det som avgör vad som är rätt och fel? Universum bryr sig väl inte?

Anchored in Christ ✟

Last edit: 3 år 4 månader sedan by Zoidar.
Mer
3 år 4 månader sedan - 3 år 4 månader sedan #1306578 av zoegas
Det är samma som att vi har minusgrader och plusgrader? Det tillskriver man Celcius. Inte Gud. Jag förstår att du hakat på historien om syndafallet. Men någon universell lag om rätt och fel finns inte.

Åk hem, Packa och lämna planeten!

(╯°□°)╯︵ ┻━┻
Last edit: 3 år 4 månader sedan by Admin1.
Mer
3 år 4 månader sedan #1306581 av Cosmos
Moral är en av förutsättningarna för att vi ska kunna leva tillsammans. Människan befinner sig i ett ständigt dilemma mellan behovet av att bekräfta sig själv som individ och behovet av ett kollektivt sammanhang. Vi har en inre kompass för rätt och fel men behöver växa upp i en miljö där vi får det hela förklarat för oss. Vilka är vi utan detta?
Mer
3 år 4 månader sedan - 3 år 4 månader sedan #1306584 av Zoidar

zoegas skrev: Det är samma som att vi har minusgrader och plusgrader? Det tillskriver man Celcius. Inte Gud. Jag förstår att du hakat på historien om syndafallet. Men någon universell lag om rätt och fel finns inte.


Det stämmer att jag hakat på berättelsen om syndafallet, inte den bokstavliga tolkningen, men den andliga tolkningen att synden/ondskan kom in i världen vid något tillfälle. Att de två personer som beskrivs, Adam och Eva skulle funnits, tvivlar jag dock starkt på.

Anchored in Christ ✟

Last edit: 3 år 4 månader sedan by Zoidar.
Mer
3 år 4 månader sedan #1306585 av Lelle
Tomten är ju en utomjording!

:rotfl

äsch skoja bara
  • Pimed
  • Besökare
  • Besökare
3 år 4 månader sedan #1306587 av Pimed
Svar från Pimed i ämnet Det var utomjordingar här! :(

Cosmos skrev: Moral är en av förutsättningarna för att vi ska kunna leva tillsammans. Människan befinner sig i ett ständigt dilemma mellan behovet av att bekräfta sig själv som individ och behovet av ett kollektivt sammanhang. Vi har en inre kompass för rätt och fel men behöver växa upp i en miljö där vi får det hela förklarat för oss. Vilka är vi utan detta?

vilken handbok för treåringar i moral har du läst? en masterexamen i psykologi påstår du dig ha. men ändå undermålig kunskap som du dessutom repeterar från som du har läst från kärringblaska i personlig utveckling med Mia Törnblom eller vafan dom alla gurus heter.



zoidar tänk noga nu. om gud finns och han skulle vara en av oss på jorden tror du han skulle äta kött. om gud finns måste han vara på allas sida som inte själva kan försvara som tex och djur eller för den delen barn oxå minst sagt men djuren handlar min fråga. om gud finns måste han vara vegetarian. djuren kan inte försvara sig , dom kan inte föra sin egen talan. mer än det som man har sett i köttindustrin där dom skriker som människor för sina liv när dom blir slaktade. dom försvarslösa djuren som inte kan föra sin egen talan. men vi vet att dom inte vill dö utan kämpar emot. till och med en fluga flyger iväg när man tar fram flygsmällaren. om man hade det vilket jag inte har. men gud måste väl vara på deras sida, snälla zoidar tänk noga och känn vad som är rätt och gott av oss människor tycka om det här.