Han tänkte på dig

Mer
13 år 3 månader sedan #364583 av saara
Svar från saara i ämnet Han tänkte på dig
Ja, det stämmer Geta. Fast det finns de som tror att Jesus redan har kommit en gång och de väntar Honom tillbaka.
Mer
13 år 3 månader sedan #364594 av tekopp
Svar från tekopp i ämnet Han tänkte på dig

Geta skrev: Judarna anser att Jesus ska komma men att han ännu inte har
varit här.


Messias är väl det du menar. Med namnet Jesus brukar man oftast syfta på Jesus Kristus (Yeshua ben Yosef), däremot betyder Jesus frälsning. Dessutom så uppfylldes många av de stora kriterierna för Messias inte av Jesus som återuppbyggandet av tredje templet, att vara vanlig människa utan övernaturliga krafter (ingen människa kan någonsin vara gud enligt judendom), få tillbaka folket till Israel, skapa världsfred, återuppväckande av de döda, skapa familj, vara stor politisk och spriituell ledare och berätta sanningen om universum.

Koranen som ses som ganska stabil eftersom den inte har ändrats beskriver en annan bild av Jesus. Här är han bara profet, han korsfästes inte utan dog en normal död. Hadith säger däremot att han är messias och ska bli kung. När han kommer tillbaka så kommer han landa i Damaskus i gula kläder med en häst efter att ha varit gömd av Allah och sen ska han döda Dajjal (antikrist).

Det är även intressant hur mycket som verkar vara "stulet" från egyptisk tro dvs bland annat eldhavet där själarna bränns, "King of Kings and Lord of Lords" som är Osiris, mästaren över de döda och hans återuppståndelse, dömandet av de döda och förlåtelse.

Heja Karl XII!
Mer
13 år 3 månader sedan #364604 av Potte-Boa Jösse
Jesus är jude, hur går det ihop med kristendomen?

En annan sak jag funderar på hur vet vi när Jesus har kommit? Hur vet vi när han promenerar mitt bland oss? Kommer han i ett UFO? Eller strålas han ner som i Star Trek? Hur vet jag att han är den rätta Jesus helt enkelt? Börjar han gå på vatten och då förstår alla att det är den rätta Jesus, eller? Vad jag vet så kan Thomas Di Leva vara Jesus, han ser ju så ut. Hur vet vi att inte Di Leva är den rätta Jesus? Fast han sjunger ju att alla är Jesus.

Jag tycker för övrigt att idoldyrkan av Jesus gått för långt! Det är Jesus här och Jesus där. Han har tagit på sig all synd. Varför ser då världen ut som den gör. Varför lever inte fler människor som Jesus och Gud kärleksprincip? Det är mycket snack och liten verkstad.

Nä nu ska jag ut och krama om första bästa människa. Med lite inspiration från Jesus så är jag nog tillräckligt modig för att våga älska!

Älska mera!
Pottepotta
Mer
13 år 3 månader sedan #364608 av unGod
Svar från unGod i ämnet Han tänkte på dig
ungefär det jag själv tänker på i det läget.. kunde inte sagt det bättre själv... mycket jesus snack som inte hjälper överhuvudtaget. men inte med budda eller mohamed heller. anser nog att det va mycket sjukdom på den tiden.. som ingen fattar vad det va.. alla hjältar i det här låter som mig ungefär.. lite schizo med andra ord.. så döm mig för min motsägelse och anti avgudan..
Mer
13 år 3 månader sedan #364610 av Potte-Boa Jösse
Prata inte om Gud och Jesus utan om ni nu gillar dem så ta efter dem så mycket ni kan eller litet ni kan.
Inspireras och för kärleken vidare som ringar på vattnet.
Börja med att le mot era medmänniskor när ni går ut på stan nästa gång.
Ser ni en gammal tant i Konsum som sträcker sig mot hyllan med tonfisk men når inte. Fråga om ni kan hjälpa henne. Det i det enkla snällheten ligger en del av Guds hemlighet.

Vänta inte på Jesus! Sprid kärleken vidare!
Mer
13 år 3 månader sedan #364613 av Ready
Svar från Ready i ämnet Han tänkte på dig

zoidar skrev: När Jesus tog våra synder på korset, tänkte han på dig, han gjorde det för dig, han visste vem du var redan innan du var född ... Det är inte att förglömma! Han är här nu, vet vad du tänker, känner, vad du går igenom i ditt liv. Han är där för dig, för han älskar dig.


Det behövs inlägg som detta som tar ämnet på allvar. Jesus är en oerhörd inspirationskälla.