Vad tillhör du för tro?

Mer
11 år 11 månader sedan #487817 av Avana
Svar från Avana i ämnet Vad tillhör du för tro?
Förmodligen inget särskilt, brukar jag säga.

Får ofta höra bland mina vänkretsar att jag faller unnder Thelema eller LaVeys filosofier, vilket jag inte riktigt tycker stämmer. Förvisso tror jag på människan och individens egen gudomliga natur och styrka, samt förverkligandet av dennes innersta vilja, men däremot tror jag inte på grund av detta på en total moralisk gråzon, och dessutom tror jag på teistiska väsen, vilket de LaVeyaner jag lärt känna för det mesta inte gör. Jag har inte särskilt mycket övers efter mina erfarenheter med Jehova, men detsamma gäller Satan, Avanos, Aiwass och en rad andra gudomar. Av den anledningnen har jag inte heller någon lust att använda Satanssymbolen för min tro.

(Notera: Självfallet menar jag inte att LaVey nödvändigtvis menade att moral och etik inte borde existera, eller att ens en majoritet av de som utövar den religionen gör det. Jag baserar det här uttalandet på de erfarenheter JAG har haft med dessa utövare, så rätta mig gärna ifall jag har fått en felaktig uppfattning på just den punkten).

Thelema känns inte heller särskilt relevant, dels eftersom jag INTE betonar magi eller ockultism, dels för att jag inte tror på att deras magisystem överhuvudtaget fungerar. Dessutom kommer "The Book of the Law" enligt egen utsago direkt från gudomen "Aiwass" vilket för mig av personliga skäl gör Thelema till en rätt ointressant religion eller filosofi. Jag vet att man ska försöka att se till det objektiva i ett budskap och inte till vem som faktiskt skrev det, men jag väljer dock att se på Thelema med en nypa salt i vilket fall. Ifall du känner att du har en annan syn på saken så välkomnar jag dig att diskutera, är inte här för att "klanka ner" på andra trossystem, utan försöker bara förklara varför JAG inte tror på dem, och kanske i och med det lära mig mer om dem:-)
Mer
11 år 11 månader sedan #487821 av Erasee
Svar från Erasee i ämnet Vad tillhör du för tro?
Jag är Muslim,- det är lite underligt för jag har ett Svenskt namn och är Svensk och det är mina föräldrar också,
-Jag är ingen terrorist, jag är glad att jag har min tro...
Jag tror att dom här på Viska har förutfattande meningar om dom som har en annan tro än Kristendomen... :mrgreen:
Mer
11 år 11 månader sedan #487853 av Avana
Svar från Avana i ämnet Vad tillhör du för tro?
Erasee,

Har inte varit medlem alltför länge, men vad jag ser så är långt ifrån alla medlemmar kristna, men ifall de som är det har förutfattade meningar kan jag inte riktigt svara på. Är det inte dock lite av en förutfattad mening att se att muslimer inte kan vara svenskar? Kanske bara var ett svar på någonting jag inte har läst än, så bär med mig:)

Angående terrorism så existerar det väl inom alla trosuppfattningar, men används för det mesta av VISSA extremister och dess anhängare. Notera att detta inte överhuvudtaget fungerar som ett hållbart argument ens mot extremism som helhet, än mindre någon större och mer generell trosuppfattning som extremismen grundar sig i. Terrorism är terrorism och en terrorist är en terrorist och grundar sina handlingar i en terroristisk filosofi som jag inte kan se finns i någon större utsträckning i någon av de största religion i världen. Kanske är jag som är dåligt påläst, men jag tror faktiskt att de flesta människor förkastar terrorism:)
Mer
11 år 11 månader sedan #487902 av Zoidar
Svar från Zoidar i ämnet Vad tillhör du för tro?

Erasee skrev: Jag är Muslim,- det är lite underligt för jag har ett Svenskt namn och är Svensk och det är mina föräldrar också,
-Jag är ingen terrorist, jag är glad att jag har min tro...
Jag tror att dom här på Viska har förutfattande meningar om dom som har en annan tro än Kristendomen... :mrgreen:


Ha bara inga förutfattade meningar om dom här på viska. :stopp

Anchored in Christ ✟

Mer
11 år 11 månader sedan #487918 av Jesus/magnus

Erasee skrev: Jag är Muslim,- det är lite underligt för jag har ett Svenskt namn och är Svensk och det är mina föräldrar också,
-Jag är ingen terrorist, jag är glad att jag har min tro...
Jag tror att dom här på Viska har förutfattande meningar om dom som har en annan tro än Kristendomen... :mrgreen:


Allah, Gudinnan!

edit; redigering.

John 8:31-32.
Mer
11 år 11 månader sedan #487930 av Nissegossen
Eftersom jag hade en mor som alltid sade; "Var och en blir salig på sin tro". Det stämmer för det budet som Jesus sade om, "Älska din nästa såsom själv" Gör du så mot andra såsom du själv vill bli behandlad utav andra människor, så uppfyller du lagen och profeterna.

Det dubbla kärleksbudet som det kallas för, finns i alla religioner.

Jag hoppas att jag en gång i tiden, när det är så dags, blir bedömd hur jag varit som person i livet och behandlat andra människor, istället för att fanatiskt strida för en religion, ty den som hatar sin medmänniska och dödar för sin tro har inte evigt liv i sig!!

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum