Vilka rättigheter har min 16-årige son?

Mer
12 år 5 månader sedan #444475 av björk
framtiden ser ljus ut men att titta ner längs en kilometer djup brant kan även få äventyraren.

ATT !!!!!!!!!!!!!!!!!


8O
Mer
12 år 5 månader sedan #444476 av Utomjordingen
Ok, jag hoppas att din framtid blir bra. :hjärta :hjärta :hjärta :hjärta :hjärta :hjärta :hjärta :hjärta Lycka till med musiken - på ett sätt tror jag på dig när det gäller musiken.
Mer
12 år 5 månader sedan #444477 av björk
tack :hjärta
Mer
12 år 5 månader sedan #444480 av Isa-Alise
Din son har rätt till vård, stöd från kommunen enligt SOL eller LSS, boendestöd, kontaktperson, att ta del av verksamheten på en träffpunkt, arbetsrehabilitering, studentstöd om han vill utbilda sig, KBT, patientutbildning, närståendestöd, personligt ombud, sjukpenning/aktivitetsersättning och om det behövs god man. Dessutom finns föreningar som RSMH och IFS som kan vara till gott stöd.
Mer
12 år 5 månader sedan #444482 av Nissegossen
Hej och välkommen Nausika!

Om din son har Schizofreni kan de ställa diagnosen först efter 6 mån psykos, där är han inte ännu vad det verkar!

Har tagit fram några länkar du kan läsa för info om schizofreni och på första söket hittade jag något för dig och din son M www.yesanswer.de/med/sv/1027.html

Själva söksidan på Google hittar du här www.google.se/search?sclient=psy ... G=S%C3%B6k

Du får också söksidan på schizofreni kriterier www.google.se/search?q=+schizofr ... &source=hp

Det är enkelt att söka på Google om man söker rätt, ställ bara en enkel fråga, som om du frågade en människa, kort och koncist så får du på det söket någonstans ett svar som gäller exakt det du frågar om.

Tyvärr är det så, att förr på vuxen psyk, ja, ungdomspsyk har aldrig varit aktuellt för mig då jag insjuknade i min sjukdom vid 23 års ålder och redan var ute i arbete, att det fanns både studieverksamhet och arbetsterapi samt arbetsrehabilitering inom sjukhusområdet, samt också ett väl fungerande bibliotek och sjukhuskyrka dit man gick för att enbart prata om sådant som kan dyka upp vad gäller många frågor som en nyligen insjuknad kan ställa. Bla rent existentiella frågor som man har när man har en psykossjukdom! Har fått mycket hjälp av kyrkan och då främst kyrkans jourtjänst i Göteborg, som för övrigt går att nå för samtal dygnet runt.

Jag känner personligen han som numera är chef för verksamheten där.

Dit kan även DU vända dig om DU behöver någon att prata med mitt i natten! www.svenskakyrkan.se/goteborg/kyrkansjourtjanst

Jag kan bara önska allt gott till dig och din son och er övriga familj, för ni behöver all lycka ni kan få på vägen där din pojk precis har börjat en resa som jag varit på nu i 37 år! Ja, jag är en överlevare och har varit sjuk sedan 1974!

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
12 år 5 månader sedan #444486 av Nissegossen
Jag råkade ställa din trådfråga rakt av på Google och här är svaret Nausika www.google.se/search?sclient=psy ... G=S%C3%B6k

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum