Sjuk mamma

Mer
11 år 9 månader sedan #510004 av Lingon01
Sjuk mamma skapades av Lingon01
Hej!
Jag har en mamma som har schizofreni. Hon fick sjukdomen när jag var 5 år. Hon har ätit medicin/mediciner i cirka 15 år för sin sjukdom och har haft några återfall ibland. Hur som helst. Hon bor ensam, är väldigt ensam, har ett fåtal vänner hon träffar 1-2 gånger i veckan. Hon har ingen sysselsättning, hon går hos en läkare en gång i halvåret. Går inte hos någon psykolog. Alla hennes syskon har flyttat från stan, ena dottern har flyttat från stan, hennes föräldrar ser hon sällan och det är alltså bara jag (hennes andra dotter) kvar i samma stad som min schizofrena mamma.
MEN. Saken är den att jag har mycket ångest dagligen då jag känner att allt ansvar för min mamma ligger på mig, min psykolog har därför gett mig rådet att dra ner på kontakten med mamma då jag bara mår dåligt av henne. Men jag kan dock inte sluta vara orolig för henne, är rädd för att ingen ser efter henne och att hon ska sitta själv och börja få vanföreställningar igen. Vad kan jag göra? Jag orkar inte med ansvaret som sagt och ingen annan verkar göra det heller. Hur ser er anhörig-situation ut? Hur gör ni i eran familj/släkt? Tacksam för råd.
Mer
11 år 9 månader sedan #510009 av Isa-Alise
Svar från Isa-Alise i ämnet Sjuk mamma
Jag tycker att du ska gå med i Schizofreniförbundet (Kallas IFS på vissa orter).

schizofreniforbundet.se/

Där får du stöd av andra anhöriga. Vi här på Viska har oftast själva diagnosen schizofreni, så det kan vara lite svårt att relatera till ett anhörigperspektiv.

Jag tycker du ska koppla bort ansvaret, men behålla kontakten med din mor just som hennes dotter.

Jag har själv en vuxen dotter och vi har mycket trevligt genom kontakten med varandra, tror det är ömsesidigt. Så kan det nog bli för dig med, om du lmnar ansvarsbiten till vården istället för att ta den själv.

Jag tar hand om min mor som är gammal och skröplig, men hon har också hemtjänst som hjälper henne med vissa saker. Jag tycker inte att hela ansvaret kan vila på en att ta hand om en förälder.
Mer
11 år 9 månader sedan #510010 av Lingon01
Svar från Lingon01 i ämnet Sjuk mamma
Hej!
Tack för ditt svar :) jag ska kika närmare på schizofreniförbundet :) tack så mycket :)
Kram
Mer
11 år 9 månader sedan #510234 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Sjuk mamma
Se till att din mamma får ett Personligt Ombud, som kan försöka att hjälpa henne och kanske ordna någon form av sysselsättning eller varför inte en kontaktperson, vilken är en sorts sällskapsperson. Personligt Ombud kostar inget och kan fås via kommunen.
www.personligtombud.se/
Mer
11 år 9 månader sedan #510265 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Sjuk mamma
Lingon01
Hej och välkommen! Bra att du skriver här. Det som Admin skriver om PO(Personligt ombud) är lätt för mig att få fram. Visserligen bör du inte själv vara den som ringer för din mamma, men behöver hon hjälp, så kan detta vara en hjälp till självhjälp för henne om du ringer. Detta för att po har ett ansvar att själva ta kontakt med den som behöver. Det ingår i vad jag tror i deras uppgift.

Så, om du skriver i vilken kommun ni bor, plockar jag fram de telefonnummer som är adekvata för dig/henne att ringa.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
11 år 9 månader sedan #510276 av Lingon01
Svar från Lingon01 i ämnet Sjuk mamma
Hej! Tack så mycket för svar! Jag ska titta närmare på personligt ombud, det vore jättebra om hon kunde få det. Hon erbjuds flera gånger per år sysselsättningar/aktiviteter av kommunen och går på dem sysselsättningarna 1-5 gånger innan hon hoppar av för att "det blir för mycket". Men att ha sällskap av någon vore jättebra ändå. Tack för tipset! :)