Sjuk mamma

Mer
11 år 8 månader sedan #512339 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Sjuk mamma
Om du verkligen vill att din mamma skall lära sig något nytt som hon inte förstår, men på sikt kan vara mycket uppbyggligt för henne, prata med ansvarig på kommunen om det finns ett projekt för äldre som vill lära sig datorer och veta hur de fungerar och hur det är att surfa och kort sagt, veta hur en dator fungerar, ta reda på om det finns något projekt för äldre med en subventionerad dator, som de kan köpa loss efter genomgången kurs.

Om du finner det, prata med din mamma att hon kan få både dator och gå en kurs i hur man gör med en dator.
När kursen är slut kanske hon får köpa datorn till ett verkligt bra pris!

Min egen syster som nu är 74 år,går en kurs för äldre på dessa premisser och har fått en laptop. Jag själv försökte i nyår hjälpa henne då hon har en dotter i USA att fixa dator och då skype till henne med headset och allt. Bara för att hon på äldre dar, skall få prata med dottern och barnbarnen, alla systrar, jag har träffat dem och de pratar enbart engelska.
Jag hade alltså köpt en dator till henne! Hennes andra dotter som tidigare var gift med en amerikan och hade kommit hem till Sverige för att hjälpa sin mamma och min svåger som var i Italien när han blev akut sjuk och fick flyga ambulansflyg till Sverige genom SOS beskydd. Han var i Italien för att hälsa på sin syster.

Min svåger var tydligen mer illa än vad jag förstått, så nu bor dottern hos dem och då berättade dottern för mig detta och sade att mamman inte behövde den dator jag ville ge henne för att hon redan hade en.

Så där stod jag och var lite snopen, för att dottern samtalade med sin syster över skype redan och hennes mamma också.
Men kontentan är att nu vidgar min syster sina vyer och hur det går med surfandet, får jag avvakta och se. Jag ligger nu lågt i kontakten där.

Så undersök möjligheterna för din mamma och försök få henne till en kurs för äldre, där alla är i samma situation.
Kunde din mamma läsa och skriva här kanske mycket kunde vara vunnet.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
11 år 8 månader sedan #512436 av Lingon01
Svar från Lingon01 i ämnet Sjuk mamma

malin71 skrev: Åh, kära du... :hjärta Jag kan förstå på ett sätt att det har varit väldigt tufft för dig. Hoppas att det blir bättre nu när du har börjat med ditt egna liv.

Jag har också haft det svårt hemma när jag var ung, en i familjen är narcissist och jag var alltid rädd för de explosioner som skedde hemma. Att aldrig känna sig trygg är fruktansvärt svårt... Hoppas nu att du finner tryggheten inom dig själv och med dem som du har runtomkring dig.

Varma kramar till dig. :hjärta


Tack så mycket! Och hoppas du har det bra med din familj :) :hjärta
Mer
11 år 8 månader sedan #512437 av Lingon01
Svar från Lingon01 i ämnet Sjuk mamma

Nissegossen skrev: Om du verkligen vill att din mamma skall lära sig något nytt som hon inte förstår, men på sikt kan vara mycket uppbyggligt för henne, prata med ansvarig på kommunen om det finns ett projekt för äldre som vill lära sig datorer och veta hur de fungerar och hur det är att surfa och kort sagt, veta hur en dator fungerar, ta reda på om det finns något projekt för äldre med en subventionerad dator, som de kan köpa loss efter genomgången kurs.

Om du finner det, prata med din mamma att hon kan få både dator och gå en kurs i hur man gör med en dator.
När kursen är slut kanske hon får köpa datorn till ett verkligt bra pris!

Min egen syster som nu är 74 år,går en kurs för äldre på dessa premisser och har fått en laptop. Jag själv försökte i nyår hjälpa henne då hon har en dotter i USA att fixa dator och då skype till henne med headset och allt. Bara för att hon på äldre dar, skall få prata med dottern och barnbarnen, alla systrar, jag har träffat dem och de pratar enbart engelska.
Jag hade alltså köpt en dator till henne! Hennes andra dotter som tidigare var gift med en amerikan och hade kommit hem till Sverige för att hjälpa sin mamma och min svåger som var i Italien när han blev akut sjuk och fick flyga ambulansflyg till Sverige genom SOS beskydd. Han var i Italien för att hälsa på sin syster.

Min svåger var tydligen mer illa än vad jag förstått, så nu bor dottern hos dem och då berättade dottern för mig detta och sade att mamman inte behövde den dator jag ville ge henne för att hon redan hade en.

Så där stod jag och var lite snopen, för att dottern samtalade med sin syster över skype redan och hennes mamma också.
Men kontentan är att nu vidgar min syster sina vyer och hur det går med surfandet, får jag avvakta och se. Jag ligger nu lågt i kontakten där.

Så undersök möjligheterna för din mamma och försök få henne till en kurs för äldre, där alla är i samma situation.
Kunde din mamma läsa och skriva här kanske mycket kunde vara vunnet.


Hej! Okej, ja det kan ju vara värt att kolla upp, det ska jag göra! Hon har en dator som fungerar men hon vet bara hur hon får upp aftonbladet för att läsa nyheterna, kolla sin mail och typ rita i paint, haha :). Men ska kolla om det finns någon bra kurs eller så :)
Bra att din syster nu vidgar sina vyer :) Internet är ju trots allt stort så det skulle nog vara roligt för min mamma att lära sig mer :)
  • Besökare
  • Besökare
10 år 10 månader sedan #592553 av
Svar från i ämnet Sjuk mamma
mamma hittar på mycket ja pratade om henne om det inatt
Mer
10 år 9 månader sedan #601304 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Sjuk mamma
Vad hittar din mamma på då?
  • Besökare
  • Besökare
10 år 9 månader sedan #601319 av
Svar från i ämnet Sjuk mamma
hon verkar mytoman och hon nämner ofta ect