alkohol

  • sl
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
18 år 4 månader sedan #28458 av sl
alkohol skapades av sl
Min bästa väninna har diagnosen paranoid schizofreni. Hon är för tillfället intagen under LPT.

Men i vilket fall så har jag lite frågor kring det här med alkohol.

Jag hade kalas i helgen min väninna hade permission då över dagen. Jag serverade öl och cider till maten och till fikat serverades det bål. Min väninna drack ett och ett halvt glas bål, vilket jag anser att man kan unna henne, hon är trots allt myndig.

Men jag är lite orolig inför framtiden, när hon kommer vilja gå ut. Förut har hon varit alldeles anti alkohol inte rört en droppe. Men nu pratar hon alltid om att hon vill supa och bli full. Jag kan ju inte hindra henne om hon vill dricka. Jag uppmuntrar det inte utan avråder från det men det hjälper trots allt inte.

Hon äter stesolid, leponex och haldol vilka är tunga mediciner alla tre och alkohol tillsammans med det kan inte vara bra.

Hur påverkar alkohol en person med schizofreni?

Jag vet att det är olika från person till person men åkar det risken för psykos eller kan det förvärra hennes sjukdom?

Och vad säger LPT om alkohol?

Om hon har permission och dricker alkohol ´begår hom något brott då?

och jag soom anhörig vad har jag för ansvar när det gäller LPT och alkohol?

Om hon köper några cider kan jag ju inte hindra henne från att dricka dom. Är jag skyldig att berätta det för personalen?
Jag vill ju inte svika hennes förtroende samtidigt som jag inte vill begå någon olaglig handling.

Men min tanke är att LPT är ju inget straff även fast det verkar så, så man kan ju egentligen inte begå ngt brottsligt såvida man inte hjälper henne att rymma...

Det var lite tankar som snurrar i knoppen på mig.
  • amanda s
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
18 år 4 månader sedan #28459 av amanda s
Svar från amanda s i ämnet alkohol
Jag äter också Haldol och på bipacksedeln står det att man ska vara försiktig med alkohol eftersom medicinen förstärker effekten av alkoholen, jag antar att man blir fullare snabbare helt enkelt. Om din kompis även äter Stesolid är det väl direkt olämpligt att dricka, att blanda benzo och alkohol är väl direkt farligt.
/amanda
Mer
18 år 4 månader sedan #28461 av Abzu
Svar från Abzu i ämnet alkohol
Nej du har inga skyldigheter att berätta att tjejen dricker alkohol för vårdpersonalen.

Folk kan reagera väldigt olika på alkohol, vare sig man är schizofren eller inte.
Givetvis ska man vara försiktig när man äter medicin, det spelar ingen roll vilken medicin man äter. De flesta mediciner, speciellt psykofarmaka, förstärker alkoholens effekt, så man bör vara försiktig tills man vet hur man påverkas av att dricka.
Man skall enligt min erfarenhet dock inte blanda alkohol och lugnande som tex Stesolid. Risken för minnesfölust, sk "blackouts" är ganska stor då.
  • Guest
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
18 år 4 månader sedan #28462 av Guest
Svar från Guest i ämnet alkohol
Men levern o dess asat o alat tar väl stryk?

Hur är det med alkohol och om man går på 5 mg Zyprexa och 0.5 mg Iktorivil?
Ska jag låta bli en stor stark?


mvh/Björn
Mer
18 år 4 månader sedan #28464 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet alkohol
Hej sl! Det är direkt olämpligt att dricka alkohol och ta stesolid, som andra här också påpekat.

Det är nämligen så att man kan missbruka alkohol och stesolid/valium i flera år. Det kan gå bra.

Men sedan behövs det inte någon större koncentration i blodet utav alkohol och benzo, då kan det om förhållandena är så, vara att det blir en åttafaldigad berusningseffekt momentant. Detta pallar inte pumpen för och man hamnar på bårhuset med en lapp runt stortån där det står Valium intoxikation på.

Varning för benzo och alkohol alltså!

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
18 år 4 månader sedan #28475 av Khujo2001
Svar från Khujo2001 i ämnet alkohol
Hallå Björn!
får själv Zyprexa 5mg o paroxetin 20 mg, tog två stor stark till lunchen idag, odet kändes inget konstigt me det.. Men för några dagar sen drack jag 3 sofiero 7.5 och hann inte mer än börja på en 3.5 när jag plötsligt blev väldigt illamående men en öl eller så e nog inga problem jag har själv alltid haft uppfattningen att en rejäl fylla e ett bra botemedel mot en psykos!

mvh

khujo2001