alkohol

Mer
18 år 4 månader sedan #28485 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet alkohol
Jag tror det bästa är att undvika alkohol om man har schizofreni om man kan. I Socialstyrelsens kunskapsöversikt över schizofreni står det att även måttliga mängder kan leda till en försämring av psykosen. Många med schizofreni c:a 50 % har eller har haft problem med alkohol - det är alltså ett ganska vanligt problem.
  • sl
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
18 år 4 månader sedan #28495 av sl
Svar från sl i ämnet alkohol
Hejsan

Tack för era fina svar! det känns lugnande att veta.

Jag arbetar med missbrukare på en beroendeenhet så jag kan en del om just bnzo och alkohol men det är väldigt sällan vi får in någon missbrukare som lider av schizofreni på avgiftning. men vi får däremot in personer som får substansframkallande psykoser men det är stor skilland eftersom det i de flesta fallen faktiskt går över när de blir rena.

Det är inget bra att blanda benzo och alkohol då de är korstoleranta vilket innebär att man kan byta ut alkholen mot exempelvis benzo eller vice versa. Om man använder de två medlen samtidigt så förstärker de varandras effekter vilket gör dem farliga då både benzo och alkohol ger ett rus och "slöar" ner kroppens funktioner.

Men det var egentligen mest psykosen jag var orolig över då jag inte vill att min älskade vän ska bli sämre än vad hon redan är (om man nu kan bli det!).

Själv äter jag paroxetin 60 mg dagligen mot tvångssyndrom, ångestsyndrom och borderline.

Jag har lite riktlinjer för mig själv och det är att ALDRIG dricka när jag mår dåligt inombords. Aldrig dricka för att jag vill muntra upp mig själv, aldrig dricka ensam och den dagen jag vet att jag ska ta mig en rejäl fylla så hoppar jag över min medicin... hJag vet att det inte gör någon större skillnad men jag känner mig tryggare. men naturligtvis kan inte en person som äter medicin mot en massa griller i huvudet hoppa över sin medicin (ursäkta uttrycket!).

/s
Mer
18 år 4 månader sedan #29193 av Khujo2001
Svar från Khujo2001 i ämnet alkohol
Jag får också paroxetin men endast 20mg, känner att det inte hjälper, men tror att jag behöver benzoel. liknande men kanske bara behöver en större dos av paroxetin?
Mer
18 år 4 månader sedan #29204 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet alkohol
Om effekten är dålig, så brukar man oftast börja med att höja dosen. Du kan ju diskutera saken med din läkare för det är ju inte kul precis att ha ångest.
Mer
18 år 4 månader sedan #29206 av Khujo2001
Svar från Khujo2001 i ämnet alkohol
Ska träffa min läkare den 20:e. Är på tillfällig visit i Stockholm, klarade av buss/tågresan hit bra pågrund av De 3 ölen jag hade me mej.. annars had det aldrig gått..
Mer
18 år 4 månader sedan #29215 av Saari
Svar från Saari i ämnet alkohol
För ett antal veckor sedan var jag på fest och kom hem näst intill packad. Jag tog 5mg Stilnoct för att kunna sova och la mig. Sedan var ajg som fast i en mardröm, fast jag var vaken. Usch usch usch. Det var såklart obehagligt och jag lärde mig min läxa, men var det direkt FARLIGT att göra så? Hade ingen aning om att det skulle vara dåligt...