Ledsen =(

Mer
18 år 4 månader sedan #29775 av Aspergergirl
Svar från Aspergergirl i ämnet Ledsen =(

Gäst skrev: Så besatta att de skapat hemsidor tillägnade sina diagnoser? Hemsidor med långrandiga livshistorier där tidiga symptom lyfts fram och offentliga dagböcker vars inlägg alltid involverar diagnoser, medicinering, psykiatrin etc....Inte många.

En sådan besatthet är inte hälsosam. Självuppfyllande profetior, rationalisering och förskjutning är bara förnamnet.


Ja du får tolka det hur du vill, men för mig är mitt skrivande väldigt viktigt och det är med hjälp av min hemsida som jag kan bearbeta saker och må bättre. Att jag i dagboken bara skriver om saker som rör psykiatrin, mina diagnoser och mediciner till har att göra med att det är det som min hemsida handlar om. Jag skriver inte mycket om mina hästar och det intresset där eftersom det inte hör till ämnet.

Visst spelar säkert min Asperger en stor roll i det hela, att det blivit ett specialintresse för mig att skriva om min diagnos. MEN för vem blir inte ens diagnos ett intresse när diagnosen är nysatt eller man genomgår en utredning?

Eftersom jag själv har läst om andra personer med Asperger (både böcker och sidor på internet) och känt glädje i att känna igen mig i det som skrivs har jag tänkt att mina erfarenheter kanske kan glädja någon annan eller få någon annan att känna lättnad när de förstår att de inte är ensamma om sitt problem/sin diagnos.

Till sist så läser min läkare regelbundet min dagbok och det har gett honom en ökad förståelse för mina problem. Många gånger skriver jag om mina mediciner där för att han ska få läsa. När vi träffas personligen har jag mycket svårare för att uttrycka mig än när jag skriver. Ibland mailar jag också men det känns då som att jag kanske STÖR honom i jobbet om jag dagligen skulle skriva mail till honom. Nu med dagboken så kan han själv välja när han har tid att läsa och hur mycket han vill läsa.

Sista tiden har jag också mått mycket mycket bättre än jag någonsin gjort och detta har jag också skrivit i dagboken. Jag har skrivit hur lycklig jag känt mig, hur bra familjerelationen blivit och hur mycket jag längtar tills jag ska arbetspröva. Visst har jag haft mina sämre dagar också ibland och då skrivit om oro och ångest, men för det mesta är det faktiskt positiva saker som jag uttryckt de senaste månaderna. Jag ser också fram emot utredningen av AD/HD. Varför skulle det då störa någon att jag skriver om det i min dagbok? Det är mycket tankar som far igenom huvudet så här innan utredningen är färdig.

Min läkare tycker det är jättebra det jag skriver och jag har fått god respons på flera andra håll också och det sporrar mig att fortsätta så här. Självklart kan inte alla tycka att det är bra men då behöver man inte läsa det jag skriver. Det är upp till var och en att bestämma. /A
Mer
18 år 4 månader sedan #29776 av Aspergergirl
Svar från Aspergergirl i ämnet Ledsen =(

Fredric skrev: Hej Asperger girl!
Har du sett att jag söker mejlvänner? Jag har också diagnosen Asperger syndrom. Vi kasnke kan mejöla till varandra istället.


Hej Fredric!! Jag skriver gärna till dig! Min mailadress är <!-- e --><a href="mailto:nightwish2@passagen.se]nightwish2@passagen.se[/url]<!-- e -->
Mer
18 år 4 månader sedan #29782 av Fredrik
Svar från Fredrik i ämnet Ledsen =(
Skönt att du mår bättre A-girl. Du är en hjältinna för mig!!

mvh Fredrik
Mer
18 år 4 månader sedan #29823 av stefan
Svar från stefan i ämnet Ledsen =(
Jag håller inte alls med den gäst som hävdar att det skulle vara skadligt att skriva om olika saker som har med sjukdomen att göra.
Detta behov är något som jag känner igen. För mig har det haft en stor betydelse att skriva en hemsida om min sjukdom.(Paranoid schizofreni) Jag har haft nytta av att läsa andras hemsidor och kanske finns det någon med samma symptom som jag har som har haft nytta av att läsa min hemsida. Jag tror även att läkare och andra kan lära sig något om sjukdomar genom att läsa det man skriver. Fick t.ex följande mail från forskarna som gjort ett ljuddiagnostiktest för schizofreni:&#8221;Vi tackar för Din intressanta text, som vi funnit ytterst värdefull och djuplodande inom ett område som är mycket svårgenomträngligt för läkare, forskare och andra som utifrån skall försöka förstå. Utifrån Din text får vi impulser och kan kanske bättre beskriva fenomen som i andra texter inte är särskilt klara. Din text ger alltså på många ställen bättre belysningar.&#8221; Sören Nielzén och Olle Olsson
  • Besökare
  • Besökare
18 år 3 månader sedan #29987 av
Svar från i ämnet Ledsen =(
Men att fokusera så mycket på en sjukdom!?

Autism är obotligt så de stackars jävlarna får leva me det.

Vad kan egentligen Zyprexa göra för autisktiska?

Jag har hört att det inte går att medicinera bort AS, så varför ta Zyprexa?