Ledsen =(

Mer
18 år 4 månader sedan #29744 av Isa-Alise
Svar från Isa-Alise i ämnet Ledsen =(
-
Mer
18 år 4 månader sedan #29751 av Aspergergirl
Svar från Aspergergirl i ämnet Ledsen =(

Saari skrev: Vem är inte besatt av sitt metala tillstånd, frisk som sjuk?

Så besatta att de skapat hemsidor tillägnade sina diagnoser? Hemsidor med långrandiga livshistorier där tidiga symptom lyfts fram och offentliga dagböcker vars inlägg alltid involverar diagnoser, medicinering, psykiatrin etc....Inte många.

En sådan besatthet är inte hälsosam. Självuppfyllande profetior, rationalisering och förskjutning är bara förnamnet.
Mer
18 år 4 månader sedan #29752 av Fredrik
Svar från Fredrik i ämnet Ledsen =(
Gäst, har du ingen förståelse alls inom dig? Det kanske är hennes sätt att försöka klara av hennes sjukdom? Att leva med den sjukdomen A-girl gör går nog inte att jämföra med någon mindre krävande sjukdom. A-girl jag tycker din sida är jättebra och den hjälper ju dig också med kontakten med dina läkare. Sen är det väldigt nyttigt att få skriva av sig och få ur sig sina känslor. Livet skall inte levas med instängda känslor, det har vi inte tid med.
Mer
18 år 4 månader sedan #29753 av Saari
Svar från Saari i ämnet Ledsen =(
Jo, det är många. Personliga hemsidor finns det fullt av, och om man mår dåligt så måste man ha en ventil någonstans. Dessutom så är ju personlighetsstörningar en del av en själv, det är något man snarare får lära sig att leva. Det är helt naturligt att försöka skapa förståelse hos omgivningen när man har ett "handikapp", alltså att man inte mår toppen. Det hjälper inte bara en själv utan också ens omgivning.

Psykiatri är intressant för många. Jag förstår inte vad det skulle vara för fel att dela med sig av sina egna upplevelser.

Jag förstår vad du menar, men jag väljer att tolka det annorlunda. Och när vi ändå är inne på psykiatriska termer, finns det en benämning på människor som väljer att ta taggarna utåt när det gäller jobbiga saker för att de ska gå att hantera samtidigt som man skyddar sig själv?
Mer
18 år 4 månader sedan #29754 av Geta
Svar från Geta i ämnet Ledsen =(

Gäst skrev:

Saari skrev: Vem är inte besatt av sitt metala tillstånd, frisk som sjuk?

Så besatta att de skapat hemsidor tillägnade sina diagnoser? Hemsidor med långrandiga livshistorier där tidiga symptom lyfts fram och offentliga dagböcker vars inlägg alltid involverar diagnoser, medicinering, psykiatrin etc....Inte många.

En sådan besatthet är inte hälsosam. Självuppfyllande profetior, rationalisering och förskjutning är bara förnamnet.

Det har varit vanligt att anklaga psykiatripatienter för att
inte ha någon sjukdomsinsikt och förneka sina psykoser.
Med internet har det svängt om åt andra hållet.
Var det bättre förr när de flesta psykiatripatienter levde isolerat
och inte hade någon att dryfta sina frågor med?
Det tror inte jag.
Mer
18 år 4 månader sedan #29768 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Ledsen =(
Jag tror att det är bra med personliga hemsidor om sjukdomar. Det är väldigt intressant och värdefullt för andra med sjukdomen att jämföra med sina egna erfarenheter. Vården ger ju dessutom av hävd inte så mycket information och utbildning om sjukdomarna till sina patienter. Om man vill lära sig något får man göra det själv och då är det ju bra att det finns folk som lägger ut sina erfarenheter på nätet. Dessutom kan en egen hemsida vara bra för att det skapar sysselsättning och en daglig rutin. Ganska många med allvarlig sjukdom saknar ju daglig sysselsättning och arbete trots att kommunerna egentligen skall ordna denna detalj.