Vår son

Mer
9 år 2 veckor sedan #737789 av MammaN246
Vår son skapades av MammaN246
Har en son, 20 år. Han har en lindrig utvecklingsstörning, men har klarat sig väldigt bra tidigare. Han har nu fått en psykos och är väldigt sjuk. Just nu inlagd på sjukhus. Han är negativ till medicin men övertalas på sjukhuset. Någon som har goda råd hur man bäst ska gå tillväga för att han ska bli positiv till medicinen ?
Mer
9 år 2 veckor sedan #737795 av Eos
Svar från Eos i ämnet vår son
Tråkigt att din son inte mår bra. Har ni haft patient och anhörighetsutbilning?
Där kan man kanske som anhörig få lite strategier.
Mer
9 år 2 veckor sedan #737796 av Eos
Svar från Eos i ämnet vår son
Att vara i grupp med andra sjuka som berättar om hur medicinerna fungerar och förbättrar chanserna att slippa nya psykoser, en sådan patientutbildning kan kanske vara något.
Mer
9 år 2 veckor sedan #737810 av Geta
Svar från Geta i ämnet Vår son
Hej och välkommen!

Vad har din son för antipsykotika och vilken dos? Hög dos kan vara obehaglig. Dessutom kan en del antipsykotika
ge oro och rastlöshet.
Mer
9 år 2 veckor sedan #737855 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Vår son
Well, hej och välkommen! Jag kan bara peka på en föreläsning av Dr Xavier Amador, den är i två delar och heter I am not sick, I don´t need help.
[youtube:1w31rl10]LdVj8gXsETs[/youtube:1w31rl10]
[youtube:1w31rl10]ppculi-Os2g[/youtube:1w31rl10]

Sedan har du patient och anhörigföreningen Schizofreni förbundet.
De lokala föreningarna heter Intresseföreningen för Schizofreni (IFS), titta på din ort.
Jag är en utav de första medlemmarna och föreningen startades på Lillhagen i Göteborg på initiativ av Dr Ulf Malm och en psykolog, han är fortfarande medlem, men ursäkta, jag kommer just nu inte på hans namn. Föreningen startades 1978 i Göteborg, numera är den rikstäckande och Schizofreni förbundet hittar du här. www.schizofreniforbundet.se/

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
9 år 2 veckor sedan #737899 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Vår son
Mitt råd är att du satsar allt ditt krut på att sonen skall få depåinjektioner. Men du skall inte bara kräva detta utan också att de kommer hem till honom och ger injektionerna. För det är så att om man har depåinjektioner, så kan man strunta att gå till vårdcentralen för att ta dem och 20 % gör så.

Abilify Maintena depåinjektion är ett bra val för nyinsjuknade. Om du inte gör detta kommer du att ha konstanta problem med medicinavbrott och psykoser samt vara helfrustrerad.