Vår son

Mer
9 år 2 veckor sedan #737919 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Vår son
Så som Admin beskriver det har jag också. Min sjuksköterska (ssk) brukar komma hem till mig och ge mig injektionen. Dock har jag en gammal medicin Trilafon decanoat i doseringen 0,7 ml (108mg/ml) var 14de dag Detta att hon kommer hem till mig är för att jag själv krävde det, då min psykosmottagning ligger avsides och man få gå en längre sträcka för att komma dit.

Jag har blivit erbjuden tabletter, men själv tackat nej, då injektioner är bättre om man är rätt inställd på doseringen. Jag har i stort sett inga biverkningar som en hel del utav gamla mediciner ger. Rätt inställd skall man inte behöva ha biverkningar och läkaren kan skicka en till vårdcentrals labb, för blodprov och se halten av medicin i blodserum om man ligger inom det s.k terapeutiska fönstret alltså att man ligger rätt. Då är medicinen effektiv utan att ge biverkningar.

Det har gjorts undersökningar som visar att patienter med injektioner med medicin har färre inläggningar på sjukhus och mår bättre pga färre psykoser som beror på utsättande av medicinen.

Injektioner är dyrare än piller, men det tjänar man in på färre inläggningar på sjukhus. För det mesta går medicinen på högkostnadskortet och därför får man bara betala upp till gränsen för högkostnadskortet per år.

Det smidigaste är om man ansöker om ett konto på Apoteksbolaget, vilket gör att man betalar en fast summa per månad året om på alla mediciner som går på högkostnadskortet.

Mediciner som inte går på högkostnadskortet betalar man antingen över disk vid köptillfället eller att man lägger summan på den summa man betalar månaden efter.

Jag önskar honom och dig och din familj lycka till, då det behövs.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
9 år 2 veckor sedan #738054 av MammaN246
Svar från MammaN246 i ämnet Vår son
Tack alla för alla tips och råd. Skönt att få höra från andras erfarenheter.
Min son har Olanzapin. Vet inte dosen just nu. Har de senaste dagarna varit svårt att få svar när jag ringt avdelningen, alltid väldigt upptagna. Hoppas på svar och engagemang idag.
Har funderat på detta med depå-medicinering, intressant.
Ska hälsa på sonen idag eller i morgon. Hoppas det går bra. Alltid lite oro.
Mer
9 år 2 veckor sedan #738080 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Vår son
Var 6:e psykos gör att man förlorar effekten av antipsykotika och då måste man använda Clozapine, men det ger inte effekt hos alla. Det blir väldigt jobbigt för dig om inte antipsykotika ger effekt och han får ständiga psykoser och måste läggas in flera gånger per år.

Om man ständigt avbryter medicineringen kan man få 6 psykoser och 6 inläggningar per år.
Mer
9 år 2 veckor sedan #738087 av MammaN246
Svar från MammaN246 i ämnet Vår son
Ok ! Han var tvångs inlagd förra året i maj/juni ca en månad. Vägrade ta medicin när han varit utskriven ca en månad. Vi uppfattade honom aldrig fullt återställd även om en del symtom var borta. Humör, intresse och personlighet var fortfarande annorlunda. Fick ej bra hjälp från öppenvården. I november blev han åter sämre. Mycket förvirrad och verklighetsfrämmande. Åkte till akutpsyk. Han ville stanna men fick endast en natt för observation. De gav honom då 1 t olanzapin som han blir trött av. Så de observerade honom när han sov . Bedömdes sedan ej psykotisk utan som stress o krisreaktion som blev extra stark pga hans funktionsnedsättning.Medicin ej aktuellt. Vi hänvisades till habilitering o kommunens LSS. Detta ledde till att han bott hos oss i ca fem månader med mig hemma. Får vabba till 21 års ålder till följd av LSS, som tur är. Han har behövt tillsyn dygnet om. För drygt två veckor sedan blev han sämre o vi åkte åter till psyk som nu tog eemot.Hoppas nu på hjälp på riktigt.!!!! Suckar, att de inte kan lyssna på närstående i tid.
Mer
9 år 2 veckor sedan #738093 av Geta
Svar från Geta i ämnet Vår son
Antipsykotika botar inte utan bara lindrar.
Mer
9 år 1 vecka sedan #738369 av lärjungenMatteus
Svar från lärjungenMatteus i ämnet Vår son
Kroppsövningar är bra, men att öva sig i att lyda Gud är mycket viktigare och stärker dig i allt vad du gör. Öva dig därför själv andligen, för andlig styrka är en tillgång för både detta livet och i det liv som kommer.