Sjukt, man är tvungen att ha kontakt med föräldrar som är

  • Geta
  • Författare till inlägg
  • Borta
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
Mer
7 år 2 veckor sedan #922850 av Geta
Som schizofren brukar man vara väldigt ensam. Man måste nog hålla fast vid de kontakter
man har på ont och gott.
Mer
7 år 2 veckor sedan #923437 av Admin1
Mig har de aldrig frågat om anhöriga någon gång. De kan vara intresserad av anhöriga om de skall få familjeutbildning och familjeintervention. De brukar fråga då om man har kontakt med föräldrarna. Har man ingen kontakt blir det ingen utbildning för familjen.
  • Geta
  • Författare till inlägg
  • Borta
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
Mer
7 år 2 veckor sedan #923441 av Geta
För trettio år sedan gav man motsatt råd inom psykiatrin. De tyckte då att
man skulle bryta med föräldrarna, för att de bar skulden till den psykiska
ohälsan. Sedan anhöriga har organiserat sig i Schizofreniförbundet vågar
inte psykiatrin ge sådana råd.
Mer
7 år 2 veckor sedan #923493 av memphis
Detta minns jag från när jag fick en bra kontakt med psykiatrin, att de frågade om mina föräldrar skulle veta om detta/kontaktas/o s v men det var en fråga, alls inget krav. För jag ville inte heller blanda in mina föräldrar just då o det var helt accepterat, men detta var ca 2003.
Mer
7 år 2 veckor sedan #923502 av Amandara
När jag blev sjuk trodde jag övergrepp, erfarenheter och bemötande var orsaken till psykisk hälsa och det kan det väl vara genom att de genererar stress. Nu tänker jag att stress av olika slag utlöser sjukdomen som ligger biologiskt latent... och att vi är olika stresskänsliga.
Mer
7 år 1 vecka sedan #923841 av Admin1
Om föräldrarna kritiserar, skäller eller är överengagerade kan psykossymptomen öka och risken för psykoser fördubblas. Därför får föräldrarna familjeutbildning och familjeintervention, som minskar den risken.