Hur mycket får dina närstående hjälpa till?

Mer
4 år 5 månader sedan - 4 år 5 månader sedan #1203213 av Nissegossen

Admin1 skrev: För pensionärer brukar det finnas kommunal fixartjänst för 80 kr/tim t.ex byta lampor.

Den vi har igenom hemtjänsten är det lång kö och han har en lång lista att beta av och i den kön tar det lång tid, det är ingen kvickfix


Brukar försöka ta det med hemtjänsten eller andra bekanta och som vanligt är det så att behöver jag snabbhjälp får jag bekosta det själv

Står ogärna på en trappstege längre och även en stol än gång, där letar jag fram något att hålla mig i både när jag går upp och under tiden gör vad jag nu vill göra. Där är dörrar lämpliga längst in där den är upphängd

En sak som jag tänkt på ganska länge är något jag själv kan göra och det är dags för mig att göra.

Jag behöver byta duk på bordet här, jag får plocka bort allt som står här, det är dator skärm och en massa andra småprylar ta av det sedan vänder jag bordet upp och ned och där skall jag såga av en bit av sidan så jag kan sätta en skrivbordslampa här, då fästet alltså kanten är för bred, just nu har jag satt en arbetslampa här men det är inte optimalt då jag ser tangentbordet liksom i försvagt ljus. Jag gör det i morgon när hemtjänsten lämnat på förmiddagen i morgon, jag ber inte dem, då detta kan jag göra själv det står en fogsvans i en garederob, den kan jag använda att såga med. Bror min var snickare till yrket och kunde skärpa sin såg och även skränka den

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Last edit: 4 år 5 månader sedan by Admin1.
Mer
4 år 5 månader sedan #1203215 av memphis
En gång skulle jag sätta upp en lampa och ställde mig på en stol. Fick en elektrisk stöt så kraftig att jag flög av stolen. Armen var bortdomnad och värkte efteråt. Kanske hade jag tur som inte dog.
  • PsychoWard
  • Besökare
  • Besökare
4 år 5 månader sedan - 4 år 5 månader sedan #1203218 av PsychoWard
Svar från PsychoWard i ämnet Hur mycket får dina närstående hjälpa till?
hur många kvinnor krävs det för att skruva i en glödlampa?

svar: en hel patrull - dvs om de befinner sig utanför det välsignade äktenskapet
Last edit: 4 år 5 månader sedan by PsychoWard.
Mer
4 år 5 månader sedan #1203220 av memphis
jag satte upp en lampa med skruvmejsel, PW. Byta glödlampa går alldeles utmärkt!
  • Jocke
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • raka spåret är enklare än kringelikrokar!
Mer
4 år 5 månader sedan #1203221 av Jocke


För ngn dag sedan bytte jag lampor i vardagsrumstaket. två avlånga 25 watts med liten sockel kostade över 100 kr sammanlagt, det kändes pirrigt trots att jag hade en stege med två ben och en stödräcke, så kände jag mig nervös om jag skulle klara det eller inte! Men är för ung för att anlita fixarmalte som det heter på mitt jobb.

Vars är världen på väg?
Mer
4 år 5 månader sedan - 4 år 5 månader sedan #1203232 av Nissegossen

memphis skrev: En gång skulle jag sätta upp en lampa och ställde mig på en stol. Fick en elektrisk stöt så kraftig att jag flög av stolen. Armen var bortdomnad och värkte efteråt. Kanske hade jag tur som inte dog.

Vad gäller elektrisitet finns ju avstängningsknapp på proppskåpet att stänga av strömmen med. samt att skall du ta i något som man misstänker att ström är i saken ta aldrig handen med handflatan runt då kan du inte lossa handen då strömmen gör det omöjligt, ta i stället med handryggen då studsar handen bort. Överkursen är detta om du misstänker ström i en fas sätt tummen på nollan (jord) sedan ett finger på fasen då går strömen mellan fingret och tummen och passerar inte hjärtat. men lämna det till en elekriker det är som sagt överkurs.

memphis skrev: En gång skulle jag sätta upp en lampa och ställde mig på en stol. Fick en elektrisk stöt så kraftig att jag flög av stolen. Armen var bortdomnad och värkte efteråt. Kanske hade jag tur som inte dog.

Jag tror att när du ramlade räddade det nog livet på dig då du annars kunde ha dött, då du slogs bort från greppet på lampan

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Last edit: 4 år 5 månader sedan by Admin1.