Mamma

Mer
19 år 5 månader sedan #6012 av Mindy
Svar från Mindy i ämnet Mamma
min mamma var spelberoende och mytoman. hon brukade säga till mig att hon bara ville ha min storebror och inte mig. jag skar mig själv i flera år, kanske mest för att hon skulle se mig. jag önskade i många år att hon skulle dö.
för två och ett halv år sedan tog hon sitt liv, eller som den officiella historien är "något i huvudet brast". jag hasr nog aldrig känt mig så lättad som när hon försvann.
Vad jag tror jag försöker säga är att man får lov att tycka illa om sin mamma. jag har kommit överens med mig själv om det nu. Dety gör väldigt ont ibland. en mamma är dock en mamma, men även de kan vara hemska människor.
Mer
19 år 5 månader sedan #6014 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Mamma
Hej Hanna! Jag vet ju inte om din mamma är psykotisk eller var du bor. Själv bor jag i Göteborg och där finns ett allaktivitetshus som heter Gyllenkroken. Webbadressen är <!-- w --> www.gyllenkroken.se <!-- w --> De har även något som heter Gyllingen som är till för barn med psykiskt sjuka föräldrar, det finns hänvisning till dem på webbsidan på gyllenkroken. Annars är
E-Postadressen; <!-- e --><a href="mailto:gyllingen@gyllenkroken.se]gyllingen@gyllenkroken.se[/url]<!-- e --> Om du skriver dit så kanske de kan hjälpa dig på något sätt. Det är bra anställda på Gyllingen/Gyllenkroken de har varit med om det mesta.

Med vänlig hälsning Nisse

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
19 år 5 månader sedan #6023 av Geta
Svar från Geta i ämnet Mamma
Problem med min mamma har jag också haft.
För c:a trettio år sedan trodde man att det var
mödrarna som framkallade schizofreni.
När anhörigföreningarna kom blev det nästan
förbjudet att tala om föräldrarnas eventuella
skuld. Alla gör så gott de kan sa man.
Det är bra när man inte bara pekar ut den
schizofrene, att det bara är hon eller han som
är problemet.
När jag minskade på kontakten med mina
föräldrar minskade min depression. Att bryta
helt klarade jag inte.
En förälder kan vara fientlig mot sitt eget barn
under ytan. Det kan vara svårt för ett barn att
ta till sig.
Mer
19 år 5 månader sedan #6041 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Mamma
Det har i år kommit en finsk undersökning, som tyder på att vid ärftlig schizofreni kan en jobbig familjemiljö utlösa sjukdomen. Tidigare har man sagt att familjen har varit helt oskyldig till sjukdomen, men det är alltså tveksamt.
www.viska.se/index.php/nyheter/4 ... v-familjen

Det är också känt att familjer, som är kritiska och fientliga till en person med schizofreni kan göra att risken för att få återfall i psykos fördubblas. Om man lider av schizofreni så behöver man en lugn och förstående familjemiljö, som långt ifrån alla har idag. Här finns det behov av insatser från vården i form av familjeterapi och kanske också personliga ombud.

Alla vet att schizofreni är en jobbig och besvärlig sjukdom, men inte så många vet om att många familjer idag förvärrar sina anhörigas sjukdom och gör dem sjukare.
Mer
19 år 5 månader sedan #6108 av Hanna_Norr
Svar från Hanna_Norr i ämnet Mamma
Tack för alla fina inlägg.

Jag känner verkligen igen mig i dig Mindy.. Kämpa på...

Jag har hört talas om Gyllenkroken Nisse, detta trots att jag bor i Malmö. Jag så en film av Lars Lejring och den handlade delvis om er mötesplats. Den verkar bra. Det finns inte någon likande verksamhet i Malmö vad jag vet..

Jag vill inte gå i terapi med min mamma. Jag ville när jag var mindre men hon har alltid vägrat och ärlig talat så vill jag inte ha något med henne att göra längre. Hon har aldrig gjort något annat än att plåga mig psykiskt och fysiskt. Alla tycker att jag ska anmäla henne men det skulle jag aldrig kunna göra. Jag klarar inte av att vara elak mot någon. Jag tycker inte att jag har rätten att vara elak mot någon. Jag kan inte...

Jag vill bryta med min mamma. De i vården och de på soc säger att jag måste bryta med henne men det är svårt. Hon har ingen annan än mig. Jag kan inte lämna henne att dö i princip.

Sen har jag en till teori om varför det är så svårt för mig... Jag kan inte lämna någon därför att det inte ingår i min självbild, eller hur man nu ska förklara det. En sjuk sak är människor kan göra nästan vad som helst mot mig utan att jag tycker att det är så allvarligt. Det enda de inte får göra är att överge mig. Jag är fruktansvärd arg på alla som lämnat mig och det håller mig flytande. Jag tycker att det är så fel därför att jag intalat mig själv att jag aldrig skulle kunna välja bort någon. Skulle jag börja göra det så hade allt rasat samman. Då hade även detta blivt okej för man kan inte kräva mer av andra än sig själv...
Jag kan inte lämna någon även om den peronen är dum, för då gör jag det rätt och förtåeligt att välja bort människor som inte är perfekta, som inte passar in i ens liv. Då kan jag inte vara arg för alla svek, då måste jag bara acceptera att jag var en unge som ingen ville ha och som det inte fanns någon plats för, en unge som ingen hade ansvaret för att älska. Det kommer jag aldrig göra. Jag är inget offer. Det var dom som var svin...
Mer
19 år 5 månader sedan #6117 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Mamma
Du kanske kunde be vården ge din mamma en utbildning hur hon skall uppträda mot dig. Det skall finnas sådana kurser för anhöriga. Jag tror de finns i Malmö, eftersom en kvinna fick sin sjukdom avslöjad för sin man när han utan hennes vetskap kallades till en sådan kurs. Om din mamma går kursen kanske de upptäcker hennes brister och försöker avhjälpa dem.