Varför dålig ekonomi?

Mer
18 år 6 månader sedan #26316 av Admin1
Vad är det värsta systemfelet som gör att de som drabbas av psykiska sjukdomar också drabbas av dåligt med pengar? Tala om vad vi ska försöka ändra på!

Sjukersättning som inte går att leva på, nollad av försäkringskassan, nej på ansökan om socialbidrag, konstiga regler för bostadstillägg och handikappersättning...vad är värst när det gäller alla ekonomiska problem man kan, bara för att man blivit sjuk i själen?

Nationell Psykiatrisamordning och Stockholms läns landsting har gemensamt startat ett projekt där man ska kartlägga vissa kostnader för personer med psykiska funktionshinder. Men vi vill gärna få in tips och beskrivningar av alla typer av ekonomiska problem som man kan ha. Hör gärna av er till: <!-- e --><a href="mailto:marianystromagback@hotmail.com]marianystromagback@hotmail.com[/url]<!-- e -->

Du kan skriva här också vad du tycker och sedan kan du mejla det till adressen ovan.
  • Linnea
  • Besökare
  • Besökare
18 år 6 månader sedan #26317 av Linnea
Svar från Linnea i ämnet Varför dålig ekonomi?
Jag blev sjuk i så unga år... när jag var 20 och då hade jag inte hunnit jobba något. Så jag har fått den lägsta ersättningen från försäkringskassan.
Mer
18 år 6 månader sedan #26318 av Isa-Alise
Svar från Isa-Alise i ämnet Varför dålig ekonomi?
Ekonomin förvärras av de extra kostnader som sjukdomen innebär... sjukhusräkningar... medicinkostnader... och om man får det kostnad för boendestöd, osv...

Ibland kanske personen inte kommer sig för att betala räkningarna i tid, och det går vidare till inkasso och kronofogden... med extrakostnader...

Detta tycker jag inte borde kunna ska med den typ av räkningar som har att göra med att skapa ett drägligt liv trots sjukdomen... det är fel att en obetald räkning för boendestöd, som är tänkt att bevara ens boende, kan få tilläggsavgifter som på sikt stjälper ekonomin och kanske gör att personen förlorar boendet...
Mer
18 år 6 månader sedan #26321 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Varför dålig ekonomi?
Jag skickade ett mejl till marian i förra veckan, inget om att mejlet inte kom fram. Hon har dock inte besvärat sig om att skicka något tillbaka.

Svagt!

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
  • Besökare
  • Besökare
18 år 6 månader sedan #26324 av
Svar från i ämnet Varför dålig ekonomi?
När fick Nationell Psykiatrisamordning och Stockholms läns landsting en hotmail adress ?
Mer
18 år 6 månader sedan #26346 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Varför dålig ekonomi?
Jag känner igen namnet i hotmailadressen för hon har arbetat på Schizofreniförbundet tidigare. Jag tror att hon skapade en hotmailadress eftersom hon kanske trodde att det skulle bli väldigt mycket e-post och att hon inte ville att den skulle fylla över hennes normala brevlåda.