Varför dålig ekonomi?

Mer
18 år 6 månader sedan #26426 av Undrande
Svar från Undrande i ämnet Varför dålig ekonomi?
Ofta är det det som själper en totalt.
Vad för framtid i verkligheten finns det med usel ekonomi?

Ska man sluta ha fantasier för att mötas av en värre verklighet?
Varför skulle man vilja det?

Numer går jag på socialbidrag, sen 2 år tebax, och får ca 10000 i månaden, så mkt har jag aldrig haft vitt tidigare. F-kassan har alltid gett mig glatt, man jag blev nollad under kraschen tyvärr.
Systemet i sverige behöver tänka annorlunda.
Men det är en svår nöt att knäcka, allt måste stämma. Lätt at skapa fel o bli moralisk politiker som har åsikter o tar pengar, man betalar faktsikt 70% skatt om man är egen företagare, från första kronan, sen kan en nergång få en ur alla system.

Men det är ändå uselt och man kan inte påverka sin situation, jobbar jag 10 tim drar de ju bara av det.

Jag tycker man bör gå mot medborgarlön, så ingen måste vara sjukstämplad för att få pngar, ingen ska heller kunna leva som kung på bidragen, vilket iofs som sagt bliir ett allt mindre problem, de ekonomsika siffrorna ljugs till och majoriteten måste ha sitt.
Jag är livrädd för att bli friskförklarad, tänk om jag blev det, då står jag där igen, o allt kraschar ur i stressen. IOFS så har min läkare o soc diskuterat detta så det är inget problem, men ändå. jag har fear.

O ingen hjälp får manheler, jag bad om ett arbete först, meninte då.
Skule sitta i grupper, vilket inte går, grupperna är till för att förnedra folk så de söker sig från grupperna. De som är svagast hamnar på undanag. Och man blir svag av att inse att man är fast i det, jag vill inte leva i den verkligheten.

med medborgarlönen skulle faktiskt incitamenten för attkoneumera onödiga tjänster försvinna. Tex så hade de ett möte på socialkontoret om jag skulle få nya lakan o tallrikar! En soc-sekreterare kostar väl 500-1000 per timme att driva, med lön, kontor, osv.
Troligen var allså mötet lika dyrt som sakerna.

Och hela den vårdande socialappraten vill ju bestå, de när sig själva.
Säg till socsekreterarna att de inte behövs, de som ska finnas kvar ska hjälpa med annat än pengar i iaf 99,99% av fallen, de får leva på medborgarlön om de inte kan finna ett produktivt arbete där de efterfrågas..

Nyligen fick jag ett orättmätig krav men jag vågande inte annat än erkänna, för jag har ingen jurist och det skulle kosta 4 ggr så mkt om jag förlorade..svin!

fy fan
jag vil inte vara med i storsamhället. VILL INTE.
Pissdålig semisocislism som gynnar appraten!

jag tror det började med Palme. eländet. Före Palme var sverige ett demokratsikt naziland som faktiskt var rikast i världen..
men då skule vi anta interntionalismen, fast skattas lokalt.. :rolleyes:

usch, vad i h-vete ska man föreså? gäller detta bara ritigt råsjuka eler alla störda? elöler alla i riskgriupper?

be damen i fråga komma hit o diskutera vettja.
  • One
  • Besökare
  • Besökare
18 år 6 månader sedan #26661 av One
Svar från One i ämnet Varför dålig ekonomi?

Undrande skrev: Ofta är det det som själper en totalt.
Vad för framtid i verkligheten finns det med usel ekonomi?

Ska man sluta ha fantasier för att mötas av en värre verklighet?
Varför skulle man vilja det?

Numer går jag på socialbidrag, sen 2 år tebax, och får ca 10000 i månaden, så mkt har jag aldrig haft vitt tidigare. F-kassan har alltid gett mig glatt, man jag blev nollad under kraschen tyvärr.
Systemet i sverige behöver tänka annorlunda..


Hejsan svejsan!
Ekonomi... Ja, allvarligt talat så har alla system sett till att vi alla hamnar på en inkomst på c,a 10.000 efter skatt. Fast förmånligast av dem alla är socialbidraget. Där ingår vårdkostnader, mediciner, glasögon, tandläkare och försäkringar. Dessutom din el-kostnad. De pengar som går uttöver dessa är för dig själv att spendera. Jag kan ju säga rakt av att jag skulle ha tjänat tiotusentals kr om jag gått på socialbidrag. Som det är nu lever jag på kredit. Var tvungen att gå till tandläkaren och laga en tand. Kostnad: 719 kr.

Jag har sk sjukersättning. Varför spelar liksom ingen roll. Jag vill inte delta i de subventionerade köttgrytorna där armbågarnas lag gäller. Jag vill inte låta mig förudmjukas av chefer och personal som alla ha tyckt att jag är fyrkanten i det runda hålet. Jag vägrar att låta mig kategoriseras, jag vägrar ta order från ngn lowlife som inte har satt på sin fru på 15 månader.
Jag har varit helt "värdelös" i arbetslivet, men som sagt, på vems kriterium?

Alla "vi utanför" hamnar på en inkomst runt 10.000 kr. Systemet är så väldesignat som man kräks. Därifrån till att ta sig upp kostar så mycket mer än det smakar. Jag är nöjd med min inkomst efter de förutsättningar som finns. Alla grejer som ligger över (spelningar och sånt) gör jag för en billig penning som ingen jävel ska komma och försöka beskatta mig för det. Har i hela mitt liv betalat skatt till ett system som nu rasar samman på golvnivå, mens kostnaderna för byråkrati, "flykting"mottagning och myndighetsraseri bara ökar...

Jag vill ha de pengar som jag tjänar i fred...! Alla jag känner gör på samma sätt. Det man tjänar in privat skattar man inte för. Jag tycker det en underbar utveckling på det sjukaste skattesystemet i världen!
Mer
18 år 6 månader sedan #26663 av Geta
Svar från Geta i ämnet Varför dålig ekonomi?
Men var ska alla bidragspengar komma från om
ingen betalar skatt?
Mer
18 år 6 månader sedan #26665 av Fredrik
Svar från Fredrik i ämnet Varför dålig ekonomi?
Skatt är ju nödvändigt om det skall fungera. Men det får aldrig bli så att det kostar för mycket att "ta sig upp" som One säger. Friheten att få göra sin egen karriär ekonomiskt måste finnas tycker jag. Men i Sverige är det ju väldigt fult att säga så. Att leva i Svergie innebär begränsningar. Varför kan vi inte unna andra männsikor att få ha det bra? Om jag ser någon som det går bra för så blir jag ju sporrad av det. Hellre det än ett system som gör att vi alla hamnar på samma nivå utan möjlighet att kunna påverka våra liv på ett sunt sätt.

mvh Fredrik
Mer
18 år 6 månader sedan #26681 av Frenia
Svar från Frenia i ämnet Varför dålig ekonomi?
Jag har levt jättefattigt tack vara mitt psykiska tillstånd. Det känns verkligen som om att man blir straffad för att man mår dåligt. Eller att dom försöker tvinga en ut och jobba. Bara ekonomin har varit ett rent helvete att ens tänka på, så mycket ångest! Sen att man måste försöka bli frisk för att ha råd att leva är väldigt pressat.

Själv så får jag nu (efter 2½ år) aktivitetsersättning... Fick innan 6300. Nu får jag 4200. Skamligt! Kan inte heller söka bidrag då jag har en sambo som tjänar en del. Men ska jag behöva leva på honom då? Jag har egna skulder (hos fogden bland annat) som jag ska betala. När jag frågade tanten på FK vad jag skulle göra med alla min skulder svarade hon surt; "Du får väl be dom vänta med betalningarna?!".. Saken är den att jag är sjukskriven 2 år till på pappret. Tvi!
Mer
18 år 6 månader sedan #26720 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Varför dålig ekonomi?
Jag fick svar på mitt mejl till Maria idag.

Jag ger det till er för att tråden är fortfarande aktuell.


>Hej Nisse,
>
>Och tack för alla bra förslag och idéer!
>
>En del av dem, t.ex. det utmärkta tipset om att man kan få ut på försäkringen, har Schizofreniförbundet med i en bok som heter "Mer pengar över". Ett ex. ska finnas hos var och en av våra cirka 60 lokalföreningar över hela landet.
>
>En del av dem, som det om rättspsykiatrin, vet jag att den nationelle psykiatrisamordnaren Anders Milton håller på att undersöka nu. Han måste bara få fram säkra siffror först, så att alla kan vara överens om vad rättspsykiatrin kostar.
>
>Och en del av dem kanske jag kan ta med i en mycket liten rapport som bara handlar om en del av privatekonomin för den som drabbas av t.ex. schizofreni!
>
>Innan året är slut hoppas jag kunna maila dig igen, med färdiga frågor som du gärna får svara på om du vill och kan. Tack igen!/Maria
>
>
>
>
>
>
Admin lagt in din adress på <!-- w --> www.viska.se <!-- w -->
&gt; &gt;
&gt; &gt;Jag heter Nils-Erik Johansson och bor i Göteborg.
&gt; &gt;
&gt; &gt;Jag har 31 års erfarenhet av psykisk sjukdom (Schizofreni).
&gt; &gt;
&gt; &gt;Det jag upplevt är att det går åt mer pengar när man är sjukskriven,
&gt; &gt;och då får mindre pengar.
&gt; &gt;Ofta ligger ett missbruk i botten för den som inte får pengarna att
&gt; &gt;räcka till.
&gt; &gt;Det bästa som hänt på senare tid är personligt ombud. En verklig
&gt; &gt;satsning som faktiskt är mycket lönande för samhället.
&gt; &gt;
&gt; &gt;Jag håller mina skulder på en nivå som jag klarar
&gt;av. Har inga
&gt; &gt;skulder hos kronofogden och inga betalningsanmärkningar.
&gt; &gt;
&gt; &gt;Det jag vill peka på att ofta ligger det försäkringspengar och
&gt; &gt;väntar på den som är uppmärksam. Se över vilka försäkringar den
&gt; &gt;nyinsjkunade faktiskt har (Barnförsäkring, arbetsmarknadsföräkring,
&gt; &gt;mm)
&gt; &gt;
&gt; &gt;Jag själv har en arbetsmarknadsförsäkring som heter AGS, denna gör
&gt; &gt;att jag får ut 2000 kr /mån skattefritt. Där har jag även en
&gt; &gt;livförsäkring och en fritidsolyckförsäkring som gäller även om man
&gt; &gt;är psykiskt sjuk. Detta istället för en idiotfärsäkring som te x if
&gt; &gt;har, där jag inte skulle få ett öre om jag skadade mig på grund utav
&gt; &gt;mitt funktionshinder.
&gt; &gt;
&gt; &gt;Sedan borde alla få lov att betala på Apoteket per mån året om
&gt; &gt;(150Kr) istället för att innan man får frikort kan medicin kostnaden
&gt; &gt;knäcka vem
&gt;som helst.
&gt; &gt;
&gt; &gt;Det andra är att alla borde få sk grönt kort hos tandläkaren, som då
&gt; &gt;går på högkostnadskortet för läkarvård.
&gt; &gt;
&gt; &gt;Detta med försäkringar är inte kört för att man inte upptäckt att
&gt; &gt;man är berättigad till ersättning, på tex min AGS går det att få ut
&gt; &gt;pengarna retroaktiv. På tio år skulle det bli en nätt summa på
&gt; &gt;200 000 kr på ett bräde.
&gt; &gt;
&gt; &gt;Se till att folk inte blir avvisade när man söker akutvård. Skilj
&gt; &gt;ekonomin till att staten bekostar vad gäller kommunernas ansvar för
&gt; &gt;rättspsyk. En plats på rättspsyk kostar lika mycket som 15
&gt; &gt;vårdplatser för den vanligt sjuke. Kommunerna borde vara befriade
&gt; &gt;från den kostnaden eftersom de är dömda till vård. Då skulle det bli
&gt; &gt;pengar över för den som faktiskt i akut behov av vård.
&gt; &gt;
&gt; &gt;
&gt; &gt;Detta var bara några funderingar, du
&gt;är välkommen att ställa
&gt; &gt;adekvata frågor, så skall jag försöka besvara dem så gott jag kan.
&gt; &gt;
&gt; &gt;Hälsningar från ett molnigt Göteborg, Nisse.
&gt; &gt;
&gt; &gt;
&gt;
&gt;

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum