God man/förvaltare = bra?

Mer
9 år 7 månader sedan #692041 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet God man/förvaltare = bra?
Menar du att alla aktiviteter gör dig sjukare?
Mer
9 år 7 månader sedan #692045 av MsTibbs
Svar från MsTibbs i ämnet God man/förvaltare = bra?
Jag vet inte sjukare, men jag slocknar oftare utan mediciner nu. Normalt tror jag det ska ta 30-45 minuter att somna. Somnar man inom 10 minuter så är det tecken på att man bör sova mer eller är utmattad/stressad. Men jag känner krav också, både från Attention och från jobbet, att jag har en viss kompetens, att jag då måste ta motsvarande ansvar, som kanske andra inte skulle klarat av att ta. Behöver träna. Boendestöd kommer, men ligger efter med städningen för jag har noll energi när jag för en gångs skull är ifred... men att vara 100% sjukskriven som jag var i 2,5 år är definitivt värre.
Mer
9 år 7 månader sedan #692077 av Richard
Svar från Richard i ämnet God man/förvaltare = bra?
Jag är jätteglad att jag har en god man. Först kände jag mig dumförklarad när de närmaste sa att jag skulle få en, samt att begränsa sin ekonomi till runt 1 500 kr i veckan, som ska gå till mat, cigg o alkohol. Men, jag hade tagit SMS-lån för runt 50 000 kr. Breven från Kronofogden började välla in osv...

Först sa min gode man att hon inte kunde ta mitt fall, eftersom det inte fanns en chans att betala igen allt. Men min mycket snälla pappa betalade mina skulder, o jag fick min gode man (eller eg. gode kvinna). Jag har haft henne i ca 5 år nu, o har ALDRIG blivit nekad att få extra pengar, om vi ska till t.ex Ullared eller om jag vill köpa nått lite dyrare (inom rimliga gränser alltså, inte till t.ex en ny bil o sånt). Häromdagen ringde jag o sa att jag vill köpa en färglaserskrivare om nått halvår, o det ska inte vara några problem, sa hon.

Sen hade jag en kredit på 20 000 kr (fullt utnyttjad), som hon sparade ihop till att betala av. Samma när jag fick böter o advokatkostnader på närmare 20 000 kr hade hon också planerat för.

Så, jag tycker det är jättebra med en god man!

EDIT: Försök få en god man, istället för förvaltare. Har du en god man så är det ändå du som bestämmer. Vid förvaltare är man i princip omyndigförklarad när det gäller ens ekonomi.
Mer
9 år 7 månader sedan #692080 av MsTibbs
Svar från MsTibbs i ämnet God man/förvaltare = bra?
Gott att höra! Jag har inga skulder, men har heller inte ett rött öre i slutet av månaden.
Mer
9 år 7 månader sedan #692082 av Richard
Svar från Richard i ämnet God man/förvaltare = bra?
Då är det extra bra med en god man, då man får (iaf. jag) lite pengar varje vecka, istället för att hålla på o planera för en månad framåt. Det är typ sånt jag inte klarar av.
Mer
9 år 7 månader sedan #692176 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet God man/förvaltare = bra?
Alternativ till godman är ett Personligt Ombud, som hjälper till att betala räkningar och planera ekonomin. Personligt Ombud är gratis. Ett annat alternativ är förvaltningskonto hos Soc dit ens pengar går och sedan får man utbetalningar från kontot. Fragile80 har detta och är nöjd.