Sysselsättning

  • Fantasio
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • Ich bin der Bub vom Thüringen
Mer
8 år 2 veckor sedan #819978 av Fantasio
Hur ser det ut för oss med schizofreni i landet angående sysselsättning? Kan de flesta lite större kommuner ordna fram en sysselsättning åt den sjuke? Hur många sjuka går bara hemma utan något att göra?

Själv fick jag vänta drygt åtta månader på mitt "jobb" Hade jag tur som fick en sysselsättning, eller försöker kommunerna verkligen att hitta sysselsättning åt en?

Finns det siffror på hur många med schizofreni som går hemma och skrotar?
Mer
8 år 2 veckor sedan #819979 av Drummer
Svar från Drummer i ämnet Sysselsättning
Tror Admin säger att 15-20 % av de med schizofreni jobbar! Men jag tror att det kommer öka med bättre medicinering på längre sikt! Alla former av terapi funkar oftast bara om patienten är i en återhämtningsfas rent allmänt men givetvis lite individuellt också!
Mer
8 år 2 veckor sedan #819983 av Geta
Svar från Geta i ämnet Sysselsättning
Hur många med schizofreni jobbar och försörjer sig själva?
Mer
8 år 2 veckor sedan #819985 av krokus
Svar från krokus i ämnet Sysselsättning
Nu har ju jag visserligen inte schizofreni som diagnos, men är en sjuk som bara går hemma. Förra sommaren försökte jag mig på att gå på en daglig verksamhet via kommunen. Jag gick dit i tre eller fyra veckor (endast en eller två halvdagar i veckan) och det funkade inte. Vet inte riktigt varför det inte funkade, jag blev inlagd strax efter sista gången jag var där.
Mer
8 år 2 veckor sedan #819989 av Geta
Svar från Geta i ämnet Sysselsättning
Även om man går hemma så har man en del att göra som att laga mat, tvätta och städa.
Jag tycker att det är stort om man klarar sånt utan hjälp.
Mer
8 år 2 veckor sedan #820030 av cecilia76
Svar från cecilia76 i ämnet Sysselsättning
Ja, om man ser i andra kulturer så är det inget konstigt att vara hemma och påta. Ägna sig åt matlagning och att hålla snyggt och rent hemma. Jag gillar tanken på femtiotalet. Skönt liv!! Bläddra i tidningen om bra rätter att laga och ägna sig åt barnpassning. Verkligen Soft. Önskar att jag hade skaffat barn när jag var i tjugoårs ålder och fortfarande var frisk.