För- och nackdelar med SSD?

Mer
4 år 6 dagar sedan - 4 år 6 dagar sedan #1246308 av Kloppe
Svar från Kloppe i ämnet För- och nackdelar med SSD?
Läste lite på nätet och såg att man kan kan köra en extern SSD via USB. Går det lika bra tror du?

Det blir bättre och bättre dag för dag.
Last edit: 4 år 6 dagar sedan by Kloppe.
Mer
4 år 6 dagar sedan #1246334 av Nissegossen
inte svårt

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
4 år 6 dagar sedan #1246396 av memphis
Hittade ett cdrom med mitt gamla favoritspel från ca 1995. Civilisation. Tyvärr gick det inte att köra i min laptop. Spelet var för gammalt.
Mer
4 år 6 dagar sedan #1246420 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet För- och nackdelar med SSD?
Inte säkert att du kan köra Windows via en extern SSD via USB och det är lite långsammare än SATA. Jag skulle rekommendera en intern SSD. Det är en enkel uppgift att lägga till en SSD disk och du kanske kan behålla din gamla hårddisk för lagring av data. Du tjänar 3000 kr på att inte köpa ny dator. Den dator du tänkte köpa har bara 3,8 GHz i processorhastighet medan din gamla 3,7 GHz. Samma sak egentligen.
Mer
4 år 6 dagar sedan - 4 år 6 dagar sedan #1246425 av Kloppe
Svar från Kloppe i ämnet För- och nackdelar med SSD?
Men poängen var egentligen att jag vill ha två olika OS. Linux på en och Win 10 på en annan.
Kan visserligen göra två partitioner, men det är lite krångligare än att köpa ny dator (för mig som amatör).
Just nu har jag en mekanisk HDD med både Linux och Win 10. Men Win 10 börjar bli gammalt så att fläkten går på högvarv så fort det blir lite mycket för datorn. Men Linux-partitionen funkar bra. Bortsett från att den inte är så stabil i mediauppspelning (ljudet hakar upp sig lite ibland).

Det blir bättre och bättre dag för dag.
Last edit: 4 år 6 dagar sedan by Kloppe.
Mer
4 år 6 dagar sedan #1246431 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet För- och nackdelar med SSD?
Jag har Windows och Linux på samma hårddisk inga problem. Min dator är 7 år och 3,3 Ghz. När man bootar upp får man välja mellan Linux och Windows. Linux har en bootladdare som heter Grub. Man behöver inte köpa ny dator. Du kan också köra Linux via DVD eller USB-sticka (bootbar). Om det fungerar bra kan du enkelt installera Linux. Kan rekommendera Linux Mint.