För- och nackdelar med SSD?

Mer
4 år 2 dagar sedan - 4 år 2 dagar sedan #1246963 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet För- och nackdelar med SSD?
Det går att partitionera hårddiskar som man vill. Det går att göra i Windows. I Linux finns programmet Gparted, som är lite svårt iofs. Jag tycker man skall undvika många partitioner för det blir lätt dödutrymme.

Om du lämnar in din nuvarande dator för att sätta in en SSD-disk kan du troligen behålla din gamla hårddisk, som lagringsutymme. De flesta datorer rymmer två hårddiskar, men inte min dator som har en SFF-låda.
Last edit: 4 år 2 dagar sedan by Admin1.
Mer
4 år 2 dagar sedan #1246964 av Kloppe
Svar från Kloppe i ämnet För- och nackdelar med SSD?
Ja måste nog lämna in den. Jag har blivit sämre på att hänga med i datorutvecklingen de senaste 10 åren,
Tack för tipset :) !

Det blir bättre och bättre dag för dag.
Mer
4 år 2 dagar sedan #1247005 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet För- och nackdelar med SSD?
Din dator har ett mikroATX-kort dvs ett litet moderkort. Det man skall passa sig för är slimdatorer som jag har för de har för litet utrymme i chassit, vilket försvårar uppgraderingar. Mitt kallas för mini-ITX. Inte bra alltså att köpa. Det finns i och för sig mini-ITX-moderkort att köpa om moderkortet pajar. Slimdatorer är ett mellanting mellan ATX-chassi och laptop.
Mer
4 år 2 dagar sedan #1247017 av Richard
Jag har en 256 GB SSD-disk i min laptop som jag kör Linux Mint 19.3 på, o det går supersnabbt! Jag har även en 1 TB vanlig hårddisk i laptoppen där jag har Windows 10 installerat. Det går lite långsammare men kör nästan aldrig det. Endast om jag vill spela vissa spel.

Innan hade jag båda operativsystemen på SSD'n, med 128 GB var. Men jag övertrasserade det med bilder, filmer o musik. Har även 3 externa vanliga hårddiskar på totalt 20 TB o har kanske fyllt 35% av de...
Mer
4 år 2 dagar sedan #1247052 av zoegas
Svar från zoegas i ämnet För- och nackdelar med SSD?

Kloppe skrev: Ja måste nog lämna in den. Jag har blivit sämre på att hänga med i datorutvecklingen de senaste 10 åren,
Tack för tipset :) !

Det fixar du lätt. Det är som att bygga med lego.

Åk hem, Packa och lämna planeten!

(╯°□°)╯︵ ┻━┻
Mer
4 år 1 dag sedan #1247077 av Nissegossen
Jag använder också Linux mint. Det är enkelt att använda 2 partitioner bara det att jag bara har Linux på mina datorer har gått ifrån win köpte en dator utan operativsystem på Inrego och min laptop låg Vista när jag fick den

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum